LOGGBOK 2000

29 juni

Tisdag 15 juli
Avfärdsdrink på Benita, sedan till Alsviks Varv för att tanka vatten. Thomas hjälper till och vi tar en whisky i sittbrunnen när allt är klart. Gugge kommer ner och vinkar av oss när vi styr mot Norrviken som blir första natthamn. Jackie och Janne kommer inseglande och förtöjer på svaj.

Onsdag 16 juli
På morgonen regnar det kraftigt, så det är bara att vända sig i kojen och sova vidare. På förmiddagen upphör regnet och vi går för motor genom Borgsundet och Karklöfaret. Vid Hästnacken bestämmer vi oss för att gå syd om Lådna i stället för Träsköfjärden eftersom vi ändå går för motor.
Vi tänker oss till Stora Nassa, men när vi närmar oss Kålö möter vi dimma som kommer utifrån havet och bestämmer oss för att stanna vid Kålö där det ligger 3-4 båtar, bland andra Jacki och Janne. Thomas ringer upp och undrar var vi är, efter ett par timmar är dom också på plats. Mot kvällen kommer allt fler båtar in, Per Hugosson med pappas båt, Anders och Vanja, Lennart Tjärnsved med fru och 7 månaders son, Fredrik och Nina m fl.

Torsdag 17 juli
Tråkigt väder, regn, regn. Vi blir liggande kvar på Kålö och roar oss med bastubad.

Fredag 18 juli
Hyfsat väder när vi vaknar, de flesta förbereder avgång. Thomas och Ulla ska norrut mot Vätö för att åka ring. Vi bestämmer oss för att gå söderut med den nordliga vinden. Ute i Möjaleden hissar spinnaker och tar ner den först när vi passerat Stavsnäs. Vi går in söder om Runmarö och hittar så småningom fin natthamn vid Långholmen. Solen skiner och vi har en fin kväll.

Lördag 19 juli.
Vi länsar söderut i avtagande vind. Strax före Dalarö tar vi ner seglen och går för motor in till bensinbryggan och fyller diesel och gasol. Sen förflyttar jag båten till gästbryggan medans Eva går upp och handlar. Vi har ändrat planer och tänker söka oss in i Mälaren till Birka så jag går iland för att köpa sjökort. Det fanns bara en uppsättning kort att uppbringa som jag köper till Göran och Maggan. Vi själva får förlita oss till det elektroniska kortet som finns inlagt i datorn.

Mycket varmt och soligt när vi går vidare. På Mysingen möter sydlig vind kanske någon form av sjöbris, alla rapporter talar om nordliga vindar som ska vrida till väst. Vi söker oss in väster om Äspskär, ner till Lilla Marskär där vi ligger ensamma i en fantastiskt fin liten arkipelag med små holmar och sund.

Söndag 20 juli
Regnet är tillbaka, sen morgon. Vi funderar på Fifång som nästa natthamn, det kan var lagom distans för att på måndagen gå upp till Birka där vi planerar att möta Gugge, Elsa, Joel, Sara och Anna på tisdagen. Tanken är att de ska ta sig ut med sightseeingbåten från Stadshuskajen på morgonen och då vill vi vara på plats när de kommer.
Vi rundar Äspskär i regn och går så småningom genom Dragets kanal, seglar en etapp men blir tvungna starta motorn på väg upp till Fifång.

Måndag 21 juli
Vi seglar längs Mörkö, Benita går före oss och vi kommer inte ikapp. Kanske dags för stora genuan? Skiftar försegel, det går lite bättre men båten känns ändå seg. När det mojnar oc h vi startar motorn upptäcker skepparen att ankaret fortfarande hänger på släp och bromsar …

Vi slussar i Södertälje och väntar en timme på broöppning vid Mälarbron som ska öppna kl 17.

Kl 17.25 går bron upp men när vi som sista båt ska gå igenom stänger slussvakten plötsligt mitt framför oss och vi tvingas slå back och vända runt. Eva Bergdahl går i taket, ringer turistinformation, slussvakt, Sjöfartsverket och lyckas till sist få tag på brovakten som får sig en riktig utskällning … Till slut kommer vi igenom kl 18 och går för motor och enbart elektroniska kort upp till Björkö där vi förtöjer bredvid Benita. Vi får en fin kväll med en vandring runt Borgberget på Birka.

Tisdag 22 juli.
Dusch och båtstädning i väntan på nya besättningar som är på väg från Stadsgårdskajen. Det regnar när Gugge, Elsa, Joel, Sara och Anna kommer fram. Det regnar på eftermiddagen när vi tänkt göra en Birkavandring. Istället blir det sagostund och besök på museet. På kvällen blåser det hårt i hamnen, alla lägger ut spring och förbereder sig på en blåsig och guppig natt.

Onsdag 23 juli
Vi väntar på bättre väder, Gugge bjuder på kaffe på serveringen. Så småningom kastar vi loss och seglar mot Stockholm, där vi bokat behandling för Eva som lider av besvärlig sträckning i ryggen. Elsa och Joel är inbokade på BVC. Fin segling till en början men regnet kommer tillbaks och vi går för motor in mot broarna.

Vid Liljeholmsbron öppnar brovakten direkt när vi kommer, vilken skillnad mot Södertälje! Vi slussar i Hammarbyslussen men får sen vänta till kl 18 för öppning vid Danviksbron.
Vid Vasahamnen är det trångt och vi får förtöja vid yttre bryggan i vågskvalp från sightsseingbåtar och andra grytputtar som drar förbi. Natten blir dock ganska lugn. Joel gör ett bejublat framträdande på restaurangen i Vasahamnen.

Torsdag 24 juli.
På morgonen fortfarande regn trots att SMHI talat om högtryck norrifrån och uppklarnande väder. Eva är tidigt uppe, duschar och tar en taxi till naprapaten. Gugge, Elsa, Joel och morfar besöker Nordiska Museet och Barnens Lekstuga. Elsa tycker det är lika roligt som för ett år sen och Joel har också roligt. Sen är det dags för Gugge och barnen att åkta till BVC på Lidingö.

På eftermiddan börjar det äntligen klarna upp och vi kan börja torka blöta kläder.
Vi lyckas komma iväg vid 6-tiden och går till bryggan vid Bogesund där vi förtöjer i solsken och svall från finlandstrafiken.

Anna och Sara kommer ombord och sitter med Elsa och målar i ruffen. Elsa riktigt lyser av lycka, hon stortrivs när hon får sitta och måla och prata med dom stora flickorna. Anna och Sara är verkligen snälla och gulliga mot henne. Gugge sitter på britsen mittemot och låtsas läsa, mens hon lyssnar och iaktar Elsa hela tiden.

Fredag 25 juli
Joel vaknade samtidigt med solen, ca 0420. Solen fortsatte att skina, Joel tog en liten lur till och kröp sedan från morfars koj till mormors där mormor läste sagoboken hon köpt till Elsa och Joel igår. Vi åt en mysig frukost och sedan gick jag och mina pluttar upp på bryggan och kastade sten.

Vi gick sedan mot Hästholmen där vi åt lunch.

Morfar och alla barn plockade jättefina blåbär och sedan åkte vi lilla båten till stranden mittemot och hade skönt i solen. Joel stortrivdes i vattnet – Elsa byggde hus av pinnar och sedan simmade hon med flytväst!

OK tillbaks till loggboken… Detta skrivs av Gugge nu… Vi åt middag uppe på berget, grillade korv och kassler. Ja – en dag i välförtjänt solsken!!!