LOGGBOK 2004

9 april
Långfredag, täcker av båten.

14 april
Bottenslipar.

26 april.
Bottenmålar.

1 maj
Polerar, Mia och Christer hjälper till. Eva, Mariann, Elsa och Joel kommer med fika.

3 maj
Fixar propeller, toalett m.m

8 maj
Sjösättning, Johan och Eva hjälper tillmed påmastning. Fika i sittbrunnen innan Elsa och morfar tvättar båten och sen kör till Nykvarn.

5 - 6 juni
Premiärsegling till Yxlan.

4 juli
Ensamsegling. Nykvarn - Smådalarö 35M
Eva vinkarav vid Nykvarn vid 1-tiden, tanken är att hon ska mönstra på senare, neråt Skåne någonstans. Jag tankar diesel vid Örsö handel seglar i 10-11 m/s sydlig vind till Kanholmsfjärden och går sen för motor till Smådalarö där Christer mönstrar på.
Denna dag inträffar två sensationer i sportvärlden
* Grekland besegrar Portugal i EM-finalen i fotbollen
* Håkan besegrar Christer över 9 hål på Smådalarö

5 juli
Till Trosa, 55M (90M)
Vi duschar, äter frukost och kommer iväg vid 9-tiden. Seglar till Håkans grund norr Ornö och går sen för moitor längs Ornölandet. Hissar segel igen och kryssar sen hella Mysingen i 9m/s. I Herrhamraleden blir det motorgång och sen segel upp till Trosa. Lång etapp, vi är framme vid 20-tiden och kan ta en hamburgare i Tullhuset. Ringer till Göran och Inga-Lill Janse och kommer överens om att träffas nästa dag.

6 juli
Golf på Åda golfklubb, när vi kommer till 15:e hålet ösregnar det och vi söker skydd i skogen, åska på avstånd. Lunch på klubben och sen tar vi bussen tillbaks till Trosa. Göran och Inga-Lill hämtar oss och bjuder på middag hemma hos sig. På kvällen tar Christer tåget från Vagnhärad till Stockholm.

7 juli
Trosa - Västervik, 90M (180M)
Fina väderutsikter, Carpe Diem och jag kastar loss 05.00 och går för motor till Oxelösund där jag kan hissa segel och får en fin segling till Arkösund. Syd Arkösund får jag halv vind, sol, ingen sjö och gör bra fart, 6 knop, det är massor av segel längs "E4:an". När vinden vrider mot syd startar jag motorn och går ner till Västervik. Förtöjer kl 22 efter sjutton timmar och belönar mig själv med en hamburgare på McDonalds.

8 juli
Västervik - Oskarshamn 45M (225M)
Fortsatt fint väder, men sydlig vind igen. Jag vill vidare så det blir motorgång till Oskarshamn. Farleden från Simpevarp mot Figeholm måste vara Sveriges slingrigaste, 28 prickar på 3M!

9 juli
Oskarshamn, Styrbjörn mönstrar på.
Kulingvarning, varning för stora regnmängder, åska och kyligt väder, kan det vara värre? Till slut får vi 120 mm regn. Sen frukost, jag pratar på telefon med Gugge, Toto och Styrbjörn som säger att han kommer till kvällen. Vi äter på Kina-restaurang i hamnen och sitter sen och ljuger till halvtvå på natten.

10 juli
Påskallavik. 3M (228M)
Vi lämnar Oskarshamn och går ut i sund. Vinden ökar från 10 m/s till kuling 15-16 m/s rakt emot, i byarna är det 20 m/s. Vi ger upp och går in till Påskallavik och förtöjer längs kajen.
Regn hela dagen och natten mot söndag. 70 mmk under dagen och översvämmade och avstängda vägar i Kristianstads län, värsta vädret på 100 år säger SMHI. Kö på värdshuset så vi går till Konsum och handlar entrecote.

11 juli
Fortfarande regn och kulingvarning S-SV 15 m/s. Jag bestämmer mig för att vänta ytterligare ett dygn, tredje dygnet jag ligger inblåst!
Styrbjörn måste åka hem och hittar en förbindelse med buss-tåg på nätet och tar bussen till Kalmar på morgonen.

12 juli. 90M (318M)
Kastar loss 05.00 och går för motor och autopilot mot Kalmar. Mulet och SV 7-8 m/s. Efter Kalmar kan njag hissa segel, men när vinden vrider emot blir det segel igen. Passerar Bergkvara och Kristianopel, rundar vindkraftsparken och styr i ganska gropig sjö mot farleden upp till Karlskrona där jag kan förtöja kl 21.

13 juli. 34 M(352M)
Städar båten, duschar och handlar namnsdagspresent till Joel. Vid 12-tiden kommer hela familjen Brisinger. Johan och Joel mönstrar på, Gugge och Elsa står på kajen och vinkar av oss när vi lägger ut. Efter broöppning styr vi ut på Hanöbukten och hissar segel. Vinden vrider emot lite och vi gör ett slag ut på havet, Joel blir sjösjuk och kräks i en pyts. Vinden vrider emot ännu mer mot väst och vi går sista timmen för motor till Hanö. Middag på restaurang Briggen kl 21.

14 juli. 44M (396M)
Skillinge
Vi går till Hälleviken för att tanka diesel och lär oss att enda sjömacken på Skånes ostkust är i Simrishamn. Vi får köpa 20 l av ägaren till båtaffären och kan sen gå mot Skillinge. Omväxlande 9 m/s och 4 m/s från olika håll. Vi hissar segel och tar ner segel ett antal gånger innan vi ger upp och går för motor till Skillinge. Gunilla och Elsa möter på kajen.

15 juli - 24 juli. Skillinge.
Golf med Elsa på Österlen och Abbekås. Den 17:e hämtar jag Eva på Kristianstad airport, ganska pigg efter att ha jobbat till klockan fem på morgonen, välkomstlunch i trädgården. Utflykter till Sandhammaren, Ystad mm.

24 juli
Fint väder, vi åker till Borrby Strandbad och har det skönt och mysigt. Joel kommer på sin cykel efter tennisträning och cyklar hem tillsammans med morfar längs stranden. På kvällen kommer Styrbjörn och Kerstin och vi grillar i trädgården. Kvällen avslutas ombord på Minoe.

25 juli. 38M (434M)
Dags att styra hemåt. Alla står på kajen och vinkar av oss när vi lägger ut vid halvelva-tiden. Vi länsar med spirade segel i 6-7 m/s. Efter 5 timmar mojnar vinden och vi går sista biten till Hanö för motor.

26 juli. 33M (467M)
Solig morgon, VSV 5 m/s när vi lämnar Hanö. Platt läns till en början, men vinden vrider mot syd och ökar något. Vi gör 6 knop i flera timmar, Helmer styr och vi kan njuta i solen. Eva öppnar garderoben och hittar blöta och mögliga kläder. Vi hänger allt på tork och seglar med skjortor och jackor hängande i masten och på mantågen.
Vi angör Karlskrona och förtöjer bredvid Nordbecks. Björn bjuder på välkomstmiddag innan han och Barbro försvinner till en väntande middag.

27 juli. 35 M (502M)
Fin morgon, blankt vatten och sol i sittbrunnen. Eva tar en promenad före frukost. Vi går farleden mot Torhamnsudde, först för motor sen för segel. Spinnaker och kurs mot Grönhögen där vi tar en promenad före middag ombord.

28 juli. 50M (552M), 27 grader och en riktig sommardag.
Solig morgon. Startknappen har känts konstig sista dagarna, nu blir jag tvungen kortsluta kontakterna med en tång för att starta motorn. Vi rundar ett fiskenät och en liten båt vid fiskeflaggan när vi plötsligt får motorstopp. Skit i bränslet? Upp med segel! Efter ett tag provar jag att starta igen och motorn går perfekt! Kanske fick vi ett fiskenät eller nåt annat i propellern?
Vi går förbi Kalmar och jag föreslår Dämman som natthamn. Eva ringer en massa samtal och väcker ägaren kl 06 i New York. Hans fru finns i Rom och ordnar vår bokning därifrån, vi har tur, dom väntar några schweizare och kan ta emor oss dagen innan. En son finns i Stockholm och bevakar anläggningen via Internet, en annan son bor i Oskarshamn och han och hans fru öppnar upp stället. Hamnavgift 1500 kronor, men det dras från det vi äter och dricker i restaurangen. Lyxig middag, vi är enda gästerna. Vi avslutar kvällen med värdparet ombord på Minoe.

29 juli. 31M (583M)
Fortsatt högtryck. Vi hissar segel, startar motorn, hissar segel, startar motorn ... Förbi Blå Jungfrun och in vid Kråkelund. Natthamn vid Vippholmen.

30 juli
Vi ligger kvar vid Vippholmen hela dagen. Städar lådor, tätar och oljar grabbräcken och sätter upp solskyddet över sittbrunnen, badar och har det riktigt skönt.

31 juli. 16M (599M)
Kurs mot Spårö utanför Västervik. Nordlig vind och kryss tills vinden mojnar. Förtöjer i viken på Spårö och tar en promenad till båken. På kvällen flyttar vi till en holme mitt i fladen och njuter av kvällssolen. Vi pratar med Gugge i Båstad och planerar att träffas i Västervik. Joel har redan köpt godis till godisskåpet i båten! Vi smsar och undrar om B1 och B2 vill följa med till ALV? Elsa ringer och frågar vad ALV betyder och blir jätteglad när hon hör Astrid Lindgren Värld.

1 aug. 5M (604M)
Vi går för motor upp till Västervik, tankar och förtöjer sen vid Slottsholmen nedanför ruinen. Promenad och lunch på golfklubben. På eftermiddan går vi upp på stan och handlar köttfärssås och falukorv på beställning av Elsa och Joel.
Vid 8-tiden på kvällen kommer gänget och vi får höra att Johan vunnit pris för sin kortfilm på Båstadsfestivalen.

2 aug. 14M (618M)
Elsa, Joel och morfar går till poolen och tar ett dopp före frukost. Gunilla och Eva storhandlar på Hemköp och Systembolaget. Vi kommer iväg på eftermiddan och går till Båtviken på Vindåsen, grillar iland och på kvällen blir det Yatzy.

3 aug. 8M (626M)
Disigt och dimmigt på morgonen. Vi klättrar upp på berget och hittar kantareller så det räcker till en smörgås. Joel provar sitt kastspö. Mormor steker pannkakor och sen gör vi en kort förflyttning till Ålgårdsfjärden norr om Torrö. Yatzy på kvällen, Elsa vinner igen.

4 aug. 33M (659M), 25 grader, sol
Våldsamma regnbyar under natten, på morgonen sol och morgondopp.Vi seglar i NO-vind 5-6 m/s upp förbi Jungfruskär, går för motor genom Halssundet och Olsö sund. Vinden vrider sedan mot ost och vi får en perfekt segling upp mot Aspöja och Arkösund i 25 graders värme. Elsa och Joel är jätteduktiga och verkar också att trivas trots en ganska lång etapp på drygt sex timmar innan vi förtöjer i Arkösund.

5 aug. 23M (682M), 25 grader, sol
Frukost på bryggan, croque-monsieur förstås. Eva, Joel och Elsa går upp till affären för att proviantera och köpa glass.
Vi kommer iväg vid 1-tiden och seglar upp mot Oxelösund och går sen för motor via Stendörren till Ringsö. Fin kväll, badar och grillar på berget.

6 aug. 23M (705M). Varmaste dagen hittills, 29,5 grader!
Varmt och soligt på morgonen. Elsa, Joel och morfar simmar över till andra sidan viken. Sen blir det motorgång till Sävsundet och genvägen till Röko och upp till Stora Ramklöv där vi förtöjer med visst besvär.

7 aug. 12M (717M), 27 grader, sol
Elsa och Joel badar och hoppar från båten på morgonen innan vi går upp till Nynäshamn. Vi köper glass och läsk medan vi väntar på Johan och Gunilla. Det blir ett glatt återseende och lunch ombord innan Elsa och Joel mönstrar av och återvänder hem med mamma och pappa. Vi handlar på Konsum och Systemet och tar en stor stark på väg ner till båten. Det är varmt och svettigt, men vi får en fin segling till Ängsholmen norr om Rånö, där Hasse och Synne väntar.

8 aug. 26M (743M), 26 grader, sol
Solen och värmen håller i sig, vi svettas och dricker massor av vatten när vi seglar över Mysingen och går genom Järnholmssund mellan Långbäling och Utö. Vi seglar över Stabbfjärden och upp mot Villinge - Biskopsö -Långviksskär för spinnaker. Vi letar oss in till Hallskär där Hasse och Synne redan förtöjt vid Trollkobben moch reserverat en plats åt oss.

9 aug. 22m (765M), 25 grader, sol
Vinden vrider mot norr under natten, men morgonen är solig och varm. Vi kryssar upp mot Sandhamn där fjärden är fylld av optimistjollar. När vi startar motorn för att gå genom Sandhamn lyser oljetryckslampan. Vi lägger oss på svaj vid Björkö/Kroksö och fyller på olja. Vi passar på att bada och äta lunch innan vi går upp till Tistronskär, där Hasse och Synne väntar med välkomstdrinken.

10 aug. 7M (772M), 25 grader, sol
Hasse hör ingenting, Synne fixar honom med Revaxör. Johan ringer, dom är med vänner från USA i Alsvik och undrar var bilnycklarna är.
Vi går i svag vind och pressande värme till Ingmarsö, 22 grader i vattnet.

11 aug. 17M (789M), 25 grader, sol
Hasse och Synne vinkar av oss när vi styr hemåt efter gemensamt förmiddagsfika. Soligt, men västlig vind rakt emor när vi går till Alsviks brygga. Fullt med vuxna och barn som badar och solar på nya bryggdäcket. Joel, Jakob och Elsa hoppar och simmar ut till Minoe för att följa med till Nykvarn, där vi förtöjer efter 789M t.o.r Skillinge.

Kräftskiva på Ingmarsö.

15 sep
Bygger om båtvaggan för att passa nya subliftarna.

25-26 sep
Avmastning, Christer hjälper till. Båtupptagning.