LOGGBOK 2007

12 april
Göran hjälper mig ta av presenning och täckställning på båten.

3 maj
Båtjobb. Impellerlock, lock till tankmätare, pump till sjövatten-dusch,. målar vattenlinje.

5 maj
Tvättar bordläggning, slipar båtbotten.

6 maj
Gugge och Mia kommer och hjälper till med båtvaxning. Elsa är med och tar hand om sittbrunnen. Joel är trött och morfar bottenmålar.

10 - 11 maj
Kallskär med Tomas, Ernst och Göran.

17 maj
Christer och Lukas hjälper till med att bära fram masten.

23 maj
Sjösättning. Axel och Göran hjälper till med påmastning.

25 maj
Vi tar båten till Perstorp för att fira Synnes 60-årsdag med Axel, Gittan, Göran, Maggan, K-A, Kristina, Amy och Anders.

26 maj
Frukost på bryggan, premiärsegling till Skratten och hemsegling till Nykvarn på kvällen.

5 juni
Styrbjörn och jag går ut mot Husaröleden och ner till Ingmarsö. Fem båtar i hamnen.

6 juni
Hjälper Janne B med brygga i klubbhamnen. Kollar på Husarö där restaurang och affär är nerbrunna. Till Kålö därvi badar bastu och träffar Ove Gustavsson och Janne och Jacki.

7 juni
Stora Nassa

8 juni
Hemsegling, fixar plats åt Styrbjörn i Tuna Södra med hjälp av Jack Nou.

18 - 19 juni
Monterar solpanel i Styrbjörns båt. Lunch på ÅGK, Styrbjörn får slå en hink på rangen och sen åker vi Dillingby Pay-and-play och Styrbjörn får prova på golf, något som ska visa sig förändra hans liv!

30 juni
Premiärtur med Minoe till Ingmarsö. Mia, Christer och Leo är med ombord. Elsa, Joel och Lukas seglar med Styrbjörn. På kvällen kommer också Axel och Gittan.

1 juli
Regn på morgonen, men fin hemsegling i sol på eftermiddagen

4 juli
Dags för årets semestersegling. Eva, Håkan, Elsa och Joel handlar på Willys. Jakob mönstrar på och vi lämnar Nykvarn på eftermiddagen. Hyfsat väder och hyfsad vind trots betydligt sämre prognos från SMHI. Kort segling till Bergsholmen vid Växlet. Vi pumpar upp jollen och Elsa, Joel och Jakob passar på att bada. Fiskpinnar till middag, lite barkbåtar och sen yatzy och kortspel till kvällen.

5 juöli
Till Ängskär i strålande väder, 19 grader i vattnet och mycket bad och rodd. Vi monterar motorn på jollen och tar en tur. Middag äter vi i skuggan av stora träd iland.

6 juli
För motor till Furusund. Sämre väder nu, kallare och blåsigare, men inget regn. Vi handlar och äter sen lunch på pizzerian. Mats kommer på kvällen och hämtar Jakob. Efter en lång väntan kommer Gugge och Eva med middag, kyckling och potatissallad. Eva åker sen hem till Alsvik vid 20-tiden.

7 juli
Gugge, Elsa och Joel åker till Maria Holm på Blidö för konfirmation. Jag städar båten, uppdaterar Seaclear med nya sjökort som jag fått via Tomas Sjöman. Slut på diesel på macken, men jag kan fylla 20 l från en medhavd dunk, borde räcka för 20 timmars motorgång. På kvällen går vi till Fejan, där Styrbjörn ansluter med Ariadne III. Vi står på väntelista för ett bord på restaurangen, men får ingen plats så det blir korv och makaroner ombord i stället. Blåsig natt med nordlig vind rakt in i sidan.

8 juli
Till Gräddö, Gugge tar bussen hem till stan. Jag kan passa på och fylla tanken med diesel. Regnigt och grått väder.

9 juli
Vi seglar i ökande vind till Inra Hamnskär i Söderarms skärgård. Väl framme vid gamla vinterfarleden blir det motorgång. Vi grillar iland, Joel vill ha Styrbjörns stekta potatis till middag.

10 juli
Vi ligger kvar vid Inra Hamnskär hela dagen. Soligt och fint, Elsa och Joel kör jollen. På eftermiddagen kommer Tomas och Gittan med sin Linjett 33. Jag installerar SeaClear i hans och Styrbjörns datorer. På kvällen mulnande väder.

11 juli
Fin dag, E och J badar och kör med jollen. Vi klättrar upp på högsta punkten på berget och beundrar utsikten, Söderarm är verkligen vackert! Efter lunch går vi tillbaks till Gräddö. Handlar i affären och köper gasol. Gugge kommer vid 6-tiden med segel och vindunkar. Axel och Gittan kommer in från Ålands Hav och det blir middag på strandcafeet innan vi skiljs.

12 juli
Vi kastar loss vid halvsju-tiden. Fint väder när Styrbjörn och jag seglar över Ålands Hav med Minoe och Ariadne, sydlig vind som vrider mot sydost, 6 m/s och 6 knop. När vi förtöjt i Rödhamn kommer regnet med ökande vind.

13 juli
Till östra hamnen i Mariehamn. Styrbjörns motor överhettar, verkar som glapp i säkringen till färskvattenpumpen. Det blir bogsering i regnet. Vi förtöjer längs utsidan av bryggorna, på eftermiddagen blir det fint väder. Vi kör tvättmaskiner och duschar och träffar Jim och Mia och blir inviterade på middag ombord på Dreamer.

14 juli
Promenad till västra hamnen, besök ombord på Pommern och en öl på ÅSS restaurang innan vi handlar och återvänder till båtarna. Middag på restaurangen ombord på "von Knorring".

15 juli
Vi går till Viking-terminalen för att möta Eva och Kerstin. Frukost ombord på Cinderella. Solen kommer fram när vi återvänder till båtarna och vi en fin segling till Sommarö. Jim och Mia ansluter med Dreamer.

16 juli
Fin segling till Bänö-ö.

17 juli
Motorgång till Kökar. Vi promenerar till kyrkan.

18 juli
Soligt och fint, men 10-15 m/s så vi hyr cyklar och trampar ner till Karlby, fikar i ett stenbrott, handlar i affären och vandrar till Ötteby bronsåldersläger där säljägarna bodde för 3000 år sen.

19 juli
Väst 6-8 m/s, vridande mot nordväst när vi lämnar Kökar och styr mot Finska Utö. Guidad visning med Hanna Koronen i fyren.

20 juli
En fin sommardag med svag vind när vi går för motor förbi Jurmo upp till Björkö där vi förtöjer med visst besvär. Promenerar på ön och tittar på insjön.

21 juli
Vi går mot Gullkrona, men därär väldigt trångt så vi går vidare mot Stenskär där vi kan förtöja vid brygga på Birskär (Ormskär).

22 juli
Vinden vänder och blir sydlig. Vi vänder också och seglar tillbaks mot Åland. Först svaga vinder och vi går för motor, Styrbjörn och Kerstin seglar tappert på Ariadne. Senare ökande vind och vi får en bra segling i 6,5 knop till Jungfruskär och en fin kväll.

23 juli
Ost 11-12 m/s när vi slörar över Skiftet och upp till Bomarsund. Regn på eftermiddagen när vi förtöjt, men vi hyr bastun för oss själva och har det ganska bra.

24 juli
Regn när vi följer Kerstin till busshållplatsen för vidare färd hemåt. På eftermiddagen går vi mot norra Åland och letar oss in vid Ramsö, norr om farleden, för natthamn.

25 juli
Kryss norr om Geta, rundar Gamlan och letar oss in vid Dånö.

26 juli
Det klarnar upp och blir en solig men lite kylig dag när vi går till Käringsund. Vi lånar cyklar och cyklar till färjeläget för att handla. Styrbjörn och Eva kör tvättmaskiner.

27 juli
Soligt och fint.Vi cyklar till Berghamn för att ta bussen till Eckerö Golf. Vi spelar på korthålsbanan och äter sen lunch på Russels.

28 juli
Blåsig natt, solig men kall morgon. Vi tankar diesel och åker sen t.o.r Grisslehamn med Eckerölinjen. Vi äter och handlar ombord och kan sen släpa hem tunga väskor på cyklarna.

29 juli
Liftar med hamnvärden Janne till Eckerö Golf och spelar 18 hål

30 juli
Tidig start, 08.15, från Käringsund i SV 5m/s (rakt emot). Först motorgång, men sen segling i vind som ökar lite och vrider mot syd. Vi angör vid Simpnäs och går sen ner till Gräddö för att söka skydd för väntad nordlig kuling. Hamburgare på bryggcafet.

31 juli
Lämnar Gräddö och går i frisk och byig nordväst förbi Kapellskär och Gräskö och går sen Husaröleden ner till Ingmarsö.

1 aug
Soligt och fint. Styrbjörn lämnar oss för att börja sin hemsegling till Skåne.

Segling med Ariadne

8 aug
Arlanda - Kalmar, Styrbjörn väntar i hamnen. Drink ombord och sedan middag på stan.

9 aug
Seglar Kalmar - Utklippan, slör/läns i fint väder.

10 aug
Över Hanöbukten, 10 timmar i tät dimma, sikten nere i 3 båtlängder, men vi kommer rakt mellan inseglingsprickarna till hamnen i Simrishamn. Pizza till moiddag.

11 aug
Simrishamn - Gislövsläge i fint väder.

12 aug
Till Limhamn via Falsterbo-kanal.

13 aug Buss till Malmö och flyg från Sturup. Mia fixar incheckning och allt från jobbet på SAS.

1 - 2 sep
Kräftskiva på Ingmarsö med Maggan, Göran, Synne, Hasse, Gittan och Axel.