LOGGBOK 2008

24 april
Täcker av båten och kör hem presenning och täckställning.

21 maj
Sjösättning och påmastning.

25 maj
Leo hälsar på ombord.

31 maj
Till Ingmarsö med Göran ombord. Trevlig kväll med Axel och Hasse o Synne. Eva, Maggan och Gittan spelar Tour de Femme.

1 juni
Hemsegling med lunchankring vid Hästnacken.

Vätö - Åland - Kastellholm ...

16 juli
Soligt, 22 grader, SV 9 m/s. Vi provianterar och går sen till Dyvik tillsammans med Benita för att tanka innan vi går till Marumsviken och Ljusterö GK. Tränar lite på rangen.

17 juli
Golfrunda på dagen, på kvällen middag och avrundning på Minoe.

18 juli
Göran och Maggan går hemåt vid 7-tiden. Håkan och Eva går en runda på banan innan vi seglar för enbart focken i 9 m/s SV till Skarpasken söder om Högmarsö och förtöjer i ett fint läge.

19 juli
Vi sover länge, till kl 9. Efter frukost har vi en fin segling förbi Furusund och Kapellskär till Lidö Österhamn, 6-7 knop hela vägen.

20 juli
Till Gräddö i fint väder. Johan och Gunilla kommer med Elsa och Joel. Vi äter lunch vid bryggcafeet. Köper ett nytt batteri för att få fart på kylboxen men sen visar det sig att det var en dålig säkring som var felet. Johan och Gugge åker hem på eftermiddagen. Mormor, morfar, Elsa och Joel seglar upp till Verkviken vid Vätö berg och förtöjer långsides vid förfallna bryggor vid stenhuggeriet.Vi vandrar runt och tittar på fundamentet till Birger Jarls staty (6 m hög), en staty kallad Länsman och inskriptioner på berget av gamla stenhuggare. Vi avslutar dagen med middag och yatzy.

21 juli
För motor genom Väddö kanal, där vi träffar på en liten eskader bestående av Tegge, Fagerhälls och Bjurholm. Efter Älmsta stannar vi badplatsen på Väddö och lägger oss på svaj. Elsa och Joel tar jollen iland och badar från bryggorna och hoppar från hopptornet. På kvällen tar vi natthamn i Grisslehamn.

22 juli
Johan och Gunilla kommer till Grisslehamn just som vi har en tävling i miniatyrgolf. Joel kör jollen med Johan och Gugge till viken utanför hamnen där det finns en fin klippa som man kan hoppa ifrån. Middag ombord och sen åker familjen Brisinger hem för att förbereda sig för sin Greklandssemester.

23 juli
Vi tar Eckeröfärjan kl 10 till Berghamn och sen till buss till Eckerö Golf där vi bokat boende och golf. Ett mäktigt högtryck har parkerat över Skandinavien och 25 - 30 grader värme i 10 dagar. Vi känner av värmen ordentligt när vi går en 18-hålsrunda. Utmärkt middag med aborrfileer på Russels.

24 juli
Vi går ytterligare en runda på golfbanan, också idag ensamma i en 2-boll vilket känns skönt. Öl och sen dusch och Ålandspannkakor. På hemväg äter vi buffemiddag på en överfylld färja. Vi gör en kort förflyttning från gästhamnen till "vår" vik där vi ligger ensamma och har en fin kväll.

25 juli
Sovmorgon, sen bad och frukost innan vi går ner genom Väddö kanal och provar bryggan vid Väddö GK, men där är för grunt och vi går vidare till Verkviken och förtöjer vid bryggorna. 26 grader varmt kl 17 och 22 grader i vattnet. Vi sätter upp sittbrunnstältet till skydd mot solen.

26 juli
Vi tankar diesel vid macken vid Gräddö och går sen till Inre Hamnskär i Söderarm. Fortsatt varmt och vi sätter upp sittbrunnstältet igen.

27 juli
Vinden har oturligt vridit mot NO men vi går ändå ut på Ålands Hav och hoppas på en vindridning mot mer nordliga vindar. Oljetryckslampan tändsmen slocknar efter oljepåfyllning. Vi får ingen vindvridning och förtöjer i Rödhamn efter sex timmars motorgång.

28 juli
Vi seglar genom Ledsundet, men möter sen nordliga vindar och går för motor upp till Långnäs och Lumparn där vi kan hissa segel och gå mot Kastellholm. Vi tar jollen över till golfklubben och lite träning på rangen och middag på restaurangen.

29 juli
Tidigt uppe, klockan sex lastar vi golfbagarna i jollen och ror över till golfbanan, klockan 6.50 slår vi ut på Kungsbanan. Golfbil gör att vi går runt på knappt 4 timmar. Sen bastu, dusch och lunch innan vi ror tillbaks till båten. På dagen går vi runt på Kastellholms slott, fikar på Jan-Karls-gården och handlar på den lilla lokala bondmarknaden.

30 juli
Vi lämnar Kastellholm och går över Lumparn och genom Ledsundet och rundar till Västra Hamnen i Mariehamn.

31 juli
Fortfarande varmt men värmeböljan verkar gå mot sitt slut. Vi handlar och äter sen middag på stan.

1 aug
Eva åker med Rosella till Kapellskär där Toto möter och lämnar över sin bil för att sen ta färjan tillbaks till Marihamn. Toto och jag äter middag på ÅSS restaurang.

2 aug
Vi lämnar Mariehamn vid 7-tiden och för gennaker i svag NO-O vind mot Söderarm. Lätt regn, men också ökande vind gör att farten ökar till 6 knop. Vi letar hamn vid Botveskär, men hittar inget och går upp till Verkviken i stället.

4 aug
Kuling, vi går till Träskö Storö där vi ligger på svaj, men får en jobbig natt då vi draggar flera gånger.

5 aug
Hemsegling från Träskö-Storö. Ost 17 m/s.

24 sep
Båtupptagning.

25 sep
Styrbjörn hjälper mig med båttäckning, sen 18 hål på ÅGK.