Loggbok 2018

Vinterns arbeten

Maj
Ett mäktigt lågtryck parkerar över Skandinavien den 5 maj och ger oss den varmaste maj månad någonsin. 22-28 grader vecka efter vecka, nästan för varmt att tvätta, slipa, bottenmåla och vaxa skrov, sittbrunn och överbyggnad. Leo ser fram emot sommarens segling och kommer och hjälper till med vaxning av sittbrunnen.
Monterar plastskydd på vanten med visst besvär, Jesper hjälper till.

När jag tankar diesel hamnar det mesta i kölsvinet, så det blir till att svabba och torka och vädra. Felet visar sig vara en sprucken avluftningssslang från tanken.

27 - 28 Maj

Värmeböljan kulminerar den 3 juni, 30,5 grader i Åkersberga.

4 juni

Dags för årets premiärseglats tillsammans med Göran och Maggan. Temperaturen har sjunkit 10 grader sedan gårdagen och när vi kommer iväg vid 17-tiden är det ca 20 grader. Vi får en fin kväll förtöjda vid lilla holmen i Norrviken. På natten får vi en vindvridning mot väst och 8,9 m/s så vi blr tvungna förtöja om med visst besvär i den hårda sidvinden. Skepparen får besvär med att ta sig ombord när alla tampar är släppta, men till sist lyckas han kravla sig ombord och vi kan lägga ut stävankaret längre in i viken med bra skydd för vinden.

5 juni

Vi vaknar till en kylig morgon, ca 10 grader, temperaturen har nu fallit 20 grader på två dygn. Efter frukost går vi ut och seglar för enbart fock ner förbi Grinda och går genom Vindö strömmar ner mot Djuröbron.

Vi går genom de smala sunden in till Prästmaren och kan förtöja vid bryggan hos Monika och Janne. På kvällen trevlig och rolig samvaro tillsammans med Karin och Christer (Wall-gruppen). Janne grillar kött som vi haft med oss och Monika bjuder på förrätt och efterrätt, stämningen är hög och efter kaffe och whiskyprovning är vi rätt trötta när vi letar oss ombord och somnar ovaggade.

6 juni

Efter frukost kommer Monika och Janne ombord och vi tar en fika innan det äe dags att kasta loss och bege sig hemåt. Vi går tillbaks upp genom Vindöströmmar och förtöjer i fint lä och solsken vid Västerholmen vid Gällnö Port. Just som vi avslutat vår lunch kommer den vindkantring till NO-O som väderrapporterna förutsagt och vi kan hissa segel och segla hem över Saxarfjärden och Trälhavet till vår brygga i Tunaviken. Dagen efter är temperaturen tillbaks på 27 grader. Vi har lyckats pricka in de tre kyligaste dagarna på över en månad!

3 juli

Gråmulet, 18 grader och N 6-7 m/s när vi kastar loss för årets semestersegling. Lite skillnad mot de 30 grader vi har haft i Gymysluk de senaste två veckorna.
Vi går för motor upp till Högmarsö, Birgitta och Nanne ska möta oss där med sin husbil och står på bryggan och tar emot oss. Välkomstdrink i husbilen och middag ombord på Minoe.


4 juli

Soligt och fint när vi efter frukost ombord går runt och kollar på varvet, handlar och fikar på caféet.

På eftermiddagen styr vi mot Gräddö och Arholma. Kall nordlig vind, 9-11 m/s rakt emot på Gräsköfjärden. Tankar diesel på Gräddö och tar nattförtöjning i Ahlmansviken på Arholma. Lurig stolpe i vattnet utanför bryggnocken. Bara 2 båtar vid bryggan.

5 juli

Klockan 04.00 kastar vi loss. Grått, 10 grader och NV 6 m/s. Stor och järngenua, ganska kallt på havet, tröja, jacka, flytjacka, mössa,handskar. Helmer styr mot Käringsund, där vi förtöjer kl 09.

Promenerar till restaurangen och går och kollar på Mias och Jespers stuga. Tidig kväll, ganska trötta!

6 juli

Tar en promenad till Storby, fikar på Bodegan. Duschar och sitter sen på terassen, skönt och varmt i lä.

Efter middag när det mojnat lite lämnar vi Käringsund vid 7-tiden och går norrut för motor. Fin kväll, solen står högt på himlen, vinden avtar alltmer men havssjön håller i sig. Det har nu blåst nordliga vindar i 10 dar och ska fortsätta ytterligare 10 dar. Nästan inga båtar har sökt sig till norra Åland och vi är helt ensamma. Vid 11-tiden, just när solen går ner, kan vi söka oss in till fladen vid Lökö. Inga båtar och vi kan ankra på bästa platsen i spegelblankt vatten.

7 juli

Mulen morgon men solen tar över allt mer och snart har vi en molnfri himmel. Varmt och skönt i lä i sittbrunnen, men kallt i vattnet, bara 14 grader. Vi lagar hål i mantågsnätet, gör rent och oljar in fönstret i sprayhooden med rapsolja, kollar kylvatten och fyller på olja i motorn.

8 juli

Sover länge, kanske tack vare nya mörkergardinerna. Frukost eller kanske brunch 11.30, solen står i varje fall högt på molnfri himmel. Vi ligger kvar vid Lökö, fortfarande helt ensamma. Pysslar lite, läser, slöar i största allmänhet och har det bra. Kaffe, raggmunkar med bacon, och eftermiddagsdrink förhöjer känslan av välbefinnande.

9 juli

Den nordliga vinden har nu avtagit till 4 m/s. Dags att lämna. Vi går norrut och rundar Dånö-Gamlan, Ålands nordligaste udde. När vi styr ner mot Saggöfjärden kan vi rulla ut focken för första gången sen vi kom till Åland. Från början tänker vi oss till Havsvidden, men krav på förbeställda bord, bokning av hamnplats ett dygn i förväg via internet och en hamnavgift på 44 € gör att vi seglar förbi och ankrar på ”redden” innanför Hundklubben istället. Vi kan följa solen och njuta av det sena kvällsljuset, solen går ner kl 23 och upp kl 04.30, det blir aldrig riktigt mörkt.

10 juli

Underbar morgon, en annan luft, en annan värme, kondens på sittbänkarna för första gången. Vi går ”runt hörnet”, ner till Hamnuddens gästhamn. Mysigt fint ställe, varför har vi inte varit här förr? Tankar diesel, fyller på vatten, laddar belysningsbatteriet i ett försök att få igång kylen som strejkat sen igår. Kontrollerar att det finns spänning ända fram, kan det vara fel på batteriet ändå? Funderar på att åka till Mariehamn och köpa ett nytt batteri. Försöker starta om aggregatet, men ingenting hjälper. Kopplar landström och laddar batteriet men det är redan fulladdat. Värmen har kommit tillbaka, båtar börjar strömma till. Vi tar en promenad, svettas i värmen, går tillbaks och njuter av ett glas vitt vin i sittbrunnen. Plötsligt går kylen igång av sig själv!! Kan det ha varit glappkontakt någonstans eller höll den bara på med avfrostning? Läser i manualen att den kan avfrosta sig själv var tionde dag. Nu går den i varje fall helt perfekt. Skönt!

11 juli

Vi lämnar vår hamn i Hamnudden och styr mot ny hamn på Hamnö. Tiden går, på ett sätt, men tiden står också stilla, på ett annat sätt. Havet, vattnet, öarna ligger där, oberoende av tiden, nästan eviga. Vi rör oss i en tidsdimension, men samtidigt i en annan. Året är 1976, vi går alla, Kerstin och Björn, Synne och Hasse, Eva och Håkan, alla barn, till Hamnö, så långt norrut i Åland man komma. Året är nu 2018, samma hav, samma öar, samma värld, vi går till Hamnö igen men rör oss inte bara i vår tidsdimension utan samtidigt i en annan. Vad är skillnaden? Allt runt oss är oförändrat, det är bara vi som förändrats. Tiden har stått stilla. När vi kommer fram och lägger oss på svaj är vi helt ensamma, inga barn seglar runt i viken i jolle. Men vi är inte bara nostalgiska. Idag är idag, i morgon är i morgon. Vi ser framåt, nya planer för att inte fastna i det förflutna, ett försök att behålla sinnet ungt, inte ge upp, kämpa mot åldrandet så gott det går. Inget är omöjligt. I morgon går vi till Kumlinge. Livet är vad man gör det till.

12 juli

Spegelblank vik när vi vaknar, skogen speglar sig i vattnet. Vackert så det gör ont. Vi går i bleke norr om Simskäle ner till Kumlinge, vi navigerar efter Seapilot i paddan, mycket bättre sjökort än de i Raymarins navigator. När vi gick här för drygt 40 år sen var vattnen ofullständigt uppmätta och inga fritidsbåtar gick här, förutom Nirvana då. Spännande att gå över en stor fjärd utan djupangivelser! Nu är det inga problem. Gästhamnen i Kumlinge blir ganska full till kvällen, alla båtar som legat och tryckt i de hårda nordliga vindarna börjar söka sig norrut, vi gör tvärtom och går söderut.

13 juli

Färska bröd till frukost, sen en lång promenad till Kumlinge by och Andelsboden, det blir 5,6 km. Vi är varma och svettiga och belönar oss själva med att dela på en kall öl och en wraps med kyckling, den godaste vi ätit, vid bryggserveringen när vi kommer tillbaks. Sen seglar vi till Seglinge, det tar 1,5 timme i N 5 m/s.

Vi lägger oss på svaj i sydostviken, lite dragigt men vi hoppas på att det ska mojna lite till kvällen. Längs södra stranden av viken finns bebyggelse. När vi seglar in vinkar folk i land välkomnande! Senare ror man ut och hälsar, väldigt trevligt! Vem sa att ålänningar och finländare är avvisande mot båtfolket? Som Rosling sa, fördomar gör oss dummare än chimpanser!

14 juli

Äntligen gynnsamma vindar, N 5m/s, när vi sätter segel och får en härlig seglats när vi sträcker ner mot Mosshaga och Sotunga. Vi går till Högholmen vid inloppet till Embarsund och söker oss in på blått vatten utan en enda djupsiffra. Ekolodet pendlar mellan 2,0 och 3,5 m, vi ankrar på drygt 2 m djup! Det är varmt, 18 grader i vattnet. Vi sätter upp soltältet och kan ta årets första dopp. Lövbiff till middag. Vi följer solnedgången från fördäck i våra däcksstolar, med en kvällsdrink i handen.

15 juli

Ännu en fin morgon när vi lättar ankar iväg vid 7-tiden och går över spegelblanka fjärdar. Öarna speglar sig i vattnet. Värmen är på väg tillbaks, 30 grader väntas i flera dagar. Men, med värmen följer också algerna. Stora bälten börjar dessvärre täcka fjärdarna. Vi går över Lumparna upp till Kastellholm. När vi väl förtöjt går vi upp till Jan Karls-gården (inte Karl-Jan) och hittar en skuggig plats där vi kan pusta ut och njuta av kalla drycker. När vi är tillbaks i båten kyler vi av oss med ett dopp, vattentemperaturen är nu 20 grader.

16 juli

Färskt bröd från bodegan till frukost. Vi har ingen brådska att komma iväg, vi lyckas tima vår avgång så att vi ska hinna till broöppningen i Lemströms kanal kl 13. Lite svalkande vindar över Lumparn, men när vi kommer till Mariehamn är det olidligt varmt, över 30 grader. Vi sätter upp soltältet, det skyddar mot den värsta solvärmen, mörkläggningsgardinerna hindra solen från att stråla in i båten. Vi fräschar upp oss med en dusch i servicehuset. Bokar tvättstuga och bord i restaurangen till kvällen. När vi avslutar kvällen i sittbrunnen under soltältet är det riktigt skönt.

17 juli

Vi åker till Kalmers båtaffär med gratis taxitransport och köper ett par förtöjningstampar, men hittar inget mer. På Elgiganten säljer man dom sista fläktarna, finns inga mer vare sig i Sverige eller Finland. Vi går upp på stan med en ”kundvagn” för att handla, men tar först glass och kalla drycker för att svalka oss. Det är för varmt för att göra något, vi väntar till klockan nio innan vi går upp på stan för att äta middag.

18 juli

Vi duschar och fyller vattenflaskor innan vi ger oss iväg. Vi hissar segel direkt utanför hamnen, jätteskön segling, halvvind och bar överkropp. Men vinden vrider, O blir SSO och vi får gå för motor rakt mot vinden. Passerar Rödhamn och kan så småningom ankra vid Sommarö. Tar ett svalkande dopp innan det är dags att sätta upp solskyddet och äta lunch. Kall öl och is i kylen.

19 juli

Vi gör ingenting, morgondopp och frukost under soltältet . Mycket korsord och sudoku. Förhandlar med Mia för att få behålla barnbarnen ombord så länge som möjligt. Massor med sms fram och tillbaks. Förhandlingarna lyckas bra, Leo bli ombord 8 dygn! Ligger kvar på Sommarö hela dagen. På kvällen helt stilla och blankt vatten i alla vikar, Sommarö är nog en av de vackraste platserna i våra skärgårdar. Tystnaden är nästan total, enstaka ljud hörs över vikarna, en lucka som smäller igen, någon som skrattar lite högt, annars tyst. Jag räknar till 8 båtar, nästan tomt på ÅSS bryggor och bojar. Kvällen är magisk, man borde inte sova, det är att slösa r bort den lilla tid man har.

20 juli

Vi går mot Ledsundet och syd om Rödhamn, båten är invaderad av små irriterande getingar, dom är överallt, i öronen, innanför glasögonen. Vi följer ett tips av Mona Arve att ta på en blöt T-shirt till skydd mot värmen. Skönt, det fungerar. Vi lägger oss på svaj vid Stegskär. Det mulnar på och kommer ett par regnstänk, senare på t norrkvällen ett lätt regn, det första på flera månader.

21 juli

Vinden vrider mot norr och vi ligger lite väl nära en båt som förtöjt innanför oss. Vi gör en liten förflyttning i viken och får också bättre lä. Under natten kommer mera regn, men det upphör på morgonen. När vi tar upp ankaret kinkar kättingen fast i ankarwinschen och sitter fast stenhårt. Vi går upp mot Mariehamn, när Eva står till rors kommer en häftig regnskur, som tur var ganska kortvarig och kapten klarar sig bra nere i salongen. Vi lyckas hitta en bra plats vid ÅSS bryggor, lite senare får vi höra att dom haft 190 båtar på 150 platser natten innan. Vi promenerar ner till Mathias livs och handlar, hänger lite på stan och tar tåget Röde Orm tillbaks till hamnen. Efter en del krångel lyckas jag få ”clutchen” i ankarwinschen att släppa sitt järngrepp om kättingen.

 

22 juli

Vi turar med Rosella till Kapellskär för att möta Leo. Mia, Jesper, Hanna och Olle är med. När vi ska gå ombord igen blir Olle ledsen och tårögd när han ser Leo, mormor och morfar lämna. När vi går iland i Mariehamn lyckas Eva få Viking Lines buss att köra omvägen ända ner till hamnen och vi slipper gå med allt vårt bagage. Leo installerar sig och sen blir det pizza i hamnserveringen. Yatzy på kvällen, mormor vinner, men Leo förklarar att det bara var en övningsomgång.

23 juli

Vi tankar båten och går iväg mot Degersand. Leo styr längs den planerade rutten, kollar navigatorn och sjökortet och håller ordning på ost-prickar och väst-prickar. Vi rundar Torpö och kan förtöja vid en liten brygga med 10 minuters promenad till badstranden. Bojarna ligger väldigt nära bryggan så Leo får ta jollen och ro ut en tamp till den yttersta bojen. Vi går till badstranden och Leo kan bada i stora vågor som fräser in utifrån havet. Han vill aldrig sluta, men till sist får vi upp honom och kan gå köpa glass innan vi återvänder till båten. Elsa har sin Graduation Ceremony på Kings College i London, vi skickar gratulationer och får fina bilder tillbaks. Knackekorv och stekt potatis blir en uppskattad middag. Yatzy och mormor vinner igen!

24 juli

Vinden ligger på hela natten, 6-8 m/s, och det blir ganska grov sjö på havet som ligger helt öppet utanför oss. Vi bestämmer oss för att ligga kvar och gå till Käringsund i morgon i stället. Morgondopp och sen sen frukost i sittbrunnen. Leo fiskar, men är sen plötsligt försvunnen. Morfar går iland och letar, Leo kommer springande efter och säger att han legat i förruffen hela tiden. Mycket bad och sen avslutar vi med yatzy.

 

25 juli

Tidig morgon, vi lägger loss vid 7-tiden. När vi rundat Torpö och kommer ut i öppen sjö får vi en fin segling ända upp till Käringsund.

Vi träffar Mia, Jesper, Acke och Hanna vid stugan, Sen blir det bad och rodd i jollen. På kvällen middag vid Bodegan och promenad till stugan.

Stora grabbarna spelar boll, Olle rymmer hela tiden, vi vuxna sitter i skuggan och dricker vin.

26 juli

Mia ska hämta 8.45 och skjutsa till golfen. Leo är lite morgontrött, men så småningom kommer vi iväg. Vi svettas i 29 grader värme på golfbanan, vattnet tar slut, men Leo kan göra 22p på sista nio och sänker sig till hcp 35! Stor lycka förstås! Svalkande bad och massor med svalkande drycker när vi kommer tillbaks till båten. Vi stuvar undan massor med saker som Eva kan ta med sig hem i bilen tillsammans med Mia och Olle för att få plats med ny besättning (Jesper, Leo, Acke och Hanna) i morgon.

 

27 juli

Mia, Eva och Olle tar bilen och Eckeröfärjan hem. Vi andra kommer iväg vid 8-tiden.

Svag nordlig vind och motorgång till en början, så småningom ökande vind och vi kan hissa segel. När vi kommer till Arholma och Ahlmansviken tar vi ner seglen och startar motorn. Ingenting händer när vi lägger fram, båten rör sig inte. Vi provar back och fram igen, ingenting händer. Vi rullar ut focken för att ta oss ut från hamnviken, vänder runt och gör några slag innan vi äntligenn är ute på fritt vatten. Något fel med drevet eller propellern? Vi hissar storen och får fin gång söderut. Vi gör fin fart i den nordliga vinden, seglar förbi Arholma, Lidö, Tjockö, Kapellskär, Gräskö, Furusund, Yxlan, Vättersö, Ljusterö. Vi bestämmer oss för natthamn i Norrviken, längst söderut på Ljusterö. Vi är försiktiga och tar ner storen innan vi seglar in i Norrviken, men är alltför försiktiga och får inte fart att kryssa upp i viken för att få lä. Ut igen och upp med storen och in med bättre fart och kan göra ett par slag innan vi lägger ut vårt stävankare. Klockan är nu sju och vi har nu varit på väg i 11 timmar, alla har hjälpt till med skot, vinschar och rullfocken och jobbat bra. Vilken besättning!

28 juli

Fin morgon, värmen är kvar. Jag dyker och kollar propellern, allt är borta, hela propellernavet har lossnat!

När vi äter frukost börjar båten dragga, dålig ankarbotten i Norrviken. Upp med ankare och segel, det blir en hastig avfärd från Norrviken. Vinden har vridit tiil O-NO, 6-7 m/s, perfekt! Vi seglar över Saxarfjärdarna och Trälhavet, när vi kommer in i Tunaviken får vi lä av land och svagare vind. Vi kan precis ta oss in genom Gulldraget och upp mot slipfickan och förtöja 20 m från kajen. Vi får ta jollen iland och dra båten den sista biten.

10 aug

Jag ska gå nattvakt på varvet och tar en sväng för att kolla båten, Fullt med vatten i kölsvinet, ända upp över batterierna! Jag har tur och träffar Håkan Kring som också ska gå vakt. Håkan jobbar i varvssektionen och hjälper mig att få fram en pump så att vi kan pumpa ur vattnet. Men var kommer det från? Har toaletten svämmat över, det verkar inte så. Kanske har färskvattentanken läckt, jag får kolla det i vinter. Sabotage?? En batterikabek var avklippt!?
Håkan Kring lovar hjälpa mig med att ta upp båten efter helgen, jag ska spela golf med Roquetas-gänget men han fixar det utan mig.