L

Loggbok 2020





Vårarbete

15 maj
Det är corona-tider och jag är befriad från vakttjänst och arbetsplikt på varvet och får en egen sjösättningstid.
Väl vid bryggan upptäcker vi att kölsvinet är helt fyllt med vatten, hur har det gått till? Vi kan pumpa ur vattnet och kölsvinet tycks hållas helt torrt.

22 maj
Det är vackert väder och vi kan göra en provtur till Lilla Skratten där vi ligger på svaj och njuter av medhavd lunch.

23 maj
När jag kommer ner till båten upptäcker jag att kölsvinet är vattenfyllt igen, nu kan jag höra hur vattnet porlar in och kan lokalisera läckan till slangen till en av självlänsarna i sittbrunnen. Det är bara att ta upp båten så fort som möjligt. Som tur är pågår sjösättningar och jag får förtur och snart står båten på torra land igen.

Jag lånar en vinkelslip av Jesper och kan slipa bort den utvändiga flänsen till bottengenomföringen och ta bort kran och slang genom att dra upp hela paketet i sittbrunnen. Johan hjälper mig genom att handla ut ny bordsgenomföring, kran, slang, slangnippel, gängtätning och sikaflex. Jag kan börja montera och Leo får krypa ner i stuvfacket och hjälpa mig med en provmontering. Allt verkar gå bra och sen får jag hjälp av Jesper med tätning och slutlig montering. Till en början går allt bra, men så får vi problem med den slutliga fastdragningen av bordsgenomföringen, Jesper kämpar nere i stuvfacket och till sist hoppas vi att det är bra nog. Dessutom kommer allt i ett litet annorlunda läge än vid provmonteringen och slangen är lite för kort. Jag löser det med en adapter vid den övre slanginfästningen och efter att ha krupit ner och upp ur stuvfacket 4 gånger är allt på plats.

11 juni
Dags för sjösättning en gång till. Vi kollar självlänsen, det verkar vara helt tätt. Men! Det kommer in vatten i alla fall! Man kan ju bryta ihop för mindre. Jag kryper ner i stuvfacket igen, för vilken gång i ordningen vet jag inte. Vattnet verkar komma akterifrån och rinner förbi motorutrymmet och ner i kölsvinet som börjar fyllas igen. Var kommer det ifrån? Det måste var avgasslangen som läcker, det finns ingenting annat i akterskeppet som kan läcka! Jag stänger av kylvattenintaget och läckaget upphör! Hur gör man nu? Läckaget verkar komma från någonstans under bränsletanken, helt omöjligt att komma åt. Man måste förmodligen lyfta ur motorn och demontera ett skott mellan motorutrymmet och akterskeppet för att komma åt. Men, kan man inte bara strunta i den gamla avgasslangen och ljuddämparen och dra en ny slang och låta den gamla installationen vara? Jag testar idén med gode vännen Axel, som är duktig på det mesta, och han har inget att invända mot det hela. Men, men det visar sig bara vara duschslangen som lossnat och hamnat under mattan i stuvutrymmet när vi jobbat med självlänsen. Bara att skruva fast igen!

16 juni
Högsommarvärme, 23 grader varmt, när vi går till Bockholmen vid Örsö. Viken är väldigt djup, men vi kan ankra längst in på 5m djup. Ganska trångt, inte mycket svajutrymme, men vindarna är svaga 1-3 m/s hela natten och vi kan sova lugnt.

17 juni
Solig och varm morgon efter lite småkylig natt. Matar i storseglet i likrännan och justerar lazy-jacks.
Vi tankar diesel vid Lådna-macken och svajankrar sedan i fladen norr om Hallonskär. Dags för årets första dopp, gamska uppfriskande.
Fyller på motorolja och glykol, monterar soltältet med nya stroppar, det blir ett fint extrarum. Grillad lax på nya båtgrillen,
smörslungad potatis och romsås på stenbit, ett glas vitt vin eller två.

18 juni
En hel del regn under natten, sover länge och äter sen frukost under sittbrunnskapellet. Mera regn under dagen,
vi ligger kvar vid Hallonskär, läser och löser korsord. På natten regn igen.

19 juni
Vi lämnar Hallonskär i fint väder och går till Lingonskär, fin flad för svajankring, men vi förtöjer mot klipporna och kan gå iland för första gången på fyra dagar.


Lingonskär

20 juni
Fin sommardag, 22 grader varmt och molnfri himmel. Vi rundar Gällnö och går upp till Örsholmen och förtöjer vid TBK bryggor i NO vind, 5 m/s, helt ok. För varmt i sittbrunnen men vi hinner ta en kaffe med avec innan vi söker skydd mot solen nere i båten.

Fler båtar anländer, mest motorbåtar. Barn, hundar, hög musik - dunka, dunka. Men det är ju snart midsommar, så vi står ut.
Mycket svall av förbipasserande motorbåtar, Örsholmen är ingen idealisk hamn, trots alla pengar och allt arbete som lagts ned.


Örsholmen

21 juni Midsommarafton
En vacker sommardag, 24 grader varmt. Vi lämnar Örsholmen och lunchankrar på svaj i Norrviken. Hemsegling över Saxarfjärdarna.

23 juni
Vi lastar stora mängder utrustning, mat, dryck och förnödenheter. 25 grader varmt när vi kommer iväg på eftermiddagen. Svajankrar i fint väder i Skomakarviken, Lådna.

24 juni
Högsommarvärme, 28 grader, 22 i vattnet. Meterologerna väntar en tropisk natt. Vi sätter upp soltaket i sittbrunnen, slöar och badar.

Skomakarviken, Lådnafladen

25 juni
Fortsatt värme när vi går över Träsköfjärden. Väldigt lite båtar, ser ett segel långt borta mot Hälsingholmarna, det är allt! Sen Husaröleden upp till Själbottna och Båtviken på Själbottna östra sida. Tyvärr mycket skräp i vattnet så vi får avstå från lockande dopp i värmen, det är 29 grader i skuggan och 22 grader i vattnet. Man kan inte gå barfota på däck utan att bränna sig. Vi söker skydd nere i båten.


Båtviken Själbottna

26 juni
Vi går till Badviken på Själbottnas västra sida. Besvärande sydlig vind så vi byter hamn och går upp till Norrviken och ankrar i skydd för vinden. Tvättar sittbrunnen.


Norrviken, Själbottna

27 juni
Byter gasoltub, sätter upp soltaket, badar, läser och har det skönt. Vaxar sittbrunnen, ror iväg med soporna. Smsar Leo och gratulerar till hans 79 runda på Lidingö gk!! Kylboxen har krånglat i samband med den automatiska avfrostningen som ska ske var tionde dag, men nu hoppar den igång och går perfekt och vi kan njuta av kylda drycker i värmen.

28 juni
Vi lämnar Själbottna och går ner till Klintsundet, där vi får broöppning och kommer ut på Gälnan.

Sen genom Paradiset med massor av motorbåtar vid bryggorna, men inte så många segelbåtar på svaj som det brukar vara. Förtöjer längst in i Skomakarviken i besvärlig sidovind, men räknar med vindvridning till mer gynnsamma sydliga vindar och då ligger vi på den allra bästa platsen.

29 juni
Kraftigt regnväder tidigt på morgonen, men vårt regnskydd håller sittbrunnen torr. Sen frukost, sen kommer solen fram och vi kan ta ner regnskyddet. Vi lagar dåliga sömmar i sprayhooden.

 

30 juni
Blåsigt (V 10 m/s), regn och mera regn att vänta kommande dagar. Vi bestämmer oss för att det är skönare hemma.

17 juli (3,5h, 23,5h)
Efter ett par veckor med sämre väder har nu värmen återkommit. 27 grader när vi går Lindalssundet, Gällnö Port och upp till Lingonskär där vi svajankrar i fint väder och fint lä i den sydliga vinden (6 m/s).

18 juli (2h, 25,5h)
Genom Möjaström och Bockösundet till Österviken på Lökaö.

19 juli (1,5 h, 27h)
Vi går Bockö-Storö sundet ner till Björkskärsfjärden och vidare ner till Harö. Fortsatt varmt och fint väder med sydliga vindar. Svajankrar och njuter av en öl i sittbrunnen. Kylboxen har inte gått på flera dagar, jag hittar en lös kabel och vips hoppar kylen igång! Vi firar med ett glas vin! Eva, min nya frissa, fixar en corona-klippning på mig.

 

20 juli (1,5h, 28,5h)
Fint väder på förmiddagen när vi stannar och hälsar på Nils, Ann-Marie och Axel på Tregastel, deras 40 m långa flodbåt från Frankrike, nu utrustad med allt man kan tänka sig.


När vi seglar över Möja Söderfjärd och Möja Västerfjärd mulnar det på, men väl uppankrade i Skomakarviken i Lådnafladen skiner solen igen. Mycket båtar nu, vi ligger ganska långt ut i V-NV vind 6 m/s, men ligger bra på 9 m djup med 20 m kätting.

21 juli
Vi tankar diesel vid Lådna-macken, 36 l (1,3-1,5 l/h), innan vi går ner till Örsholmen där vi ligger bra för västlig till nordvästlig vind, de enda vindar som hamnen skyddar mot. På kvällen blir det nyplockade blåbär med socker och grädde till efterrätt.

 

22 juli (3h, 3,5h)

Fin frukost. Vi går sen ost Grinda, frisk vind på Saxarfjärden.

Vi passerar Mansören och saluterar Glas-Kalle när vi går in i Lindalssundet. Rundar Brödstycket och går genom Stegesund och förbi Vaxholm.


Sen över Askrikefjärden till Bosöns Båtklubb. Familjen Ingerlund kommer ner till båten, sen middag hemma hos dem på Duvstigen.



23 juli
Ny besättning ombord för hemsegling till Åkersberga!


McDonalds

 

6 aug
Vi går genom Lilla Skratten och stora farleden ner till Vindö Strömmar. Under Djuröbron och upp till Prästmaren på Djurö.


Glas-Kalles mausoleum på Mansören och Djuröbron

 


Trånga sund på väg in i Prästmaren

 

Fin kväll hos Monika och Janne tillsammans med Lisen och Bernt.

7 aug
Efter frukost med Monika och Janne på verandan går vi över Kanholmsfjärden och upp mellan Eknö och Harö. Varmt och soligt väder igen! Kvällshamn i Ladviken på Storö.

8 aug
Värmebölja, 25 grader i skärgården, 29 grader inne över land. Vi ligger kvar över dagen och hämtar sen Gugge och Johan på Harö för att skjutsa dom till Djurö där dom parkerat bilen vid varvet. Sen går vi till Örsholmen för att ligga bra inför väntat vindomslag till hård nordlig vind.

9 aug
Den hårda nordliga vinden uteblir, i stället får vi en fin seglats hem.

 

20 aug
Varmt, molnigt och fuktigt när vi lägger loss, lite höstkänsla nästan. När vi lägger ut ankaret vid Örsö är solen framme och vi får en fin kväll.

21 aug
Vi går upp vid Örsö och ut över Träsköfjärden tll Träskö Storö. Fint väder men på kvällen mulnar det på och vi äter middag nere i salongen för ovanlighets skull.

22 aug
Till Finnhamn för att möta Gugge som kommer med båt från Gåshaga. Välkomstdrink ombord innan vi går ner till Skomakarviken.

Nattens regn har dragit bort och vi får en fin kväll tillsammans.

På morgonsidan draggar vi och får göra en förflyttning längst in i viken där vi får bättre lä för den byiga vinden. Te och smörgås innan vi somnar om.

 

23 aug
Sommarvärmen är kvar, soligt och fint när vi börjar dagen med ett morgondopp. Vi planerar att Gugge ska ta vaxholmsbåten hem från Örsö och att vi själva ska ligga kvar vid Örsö till morgondagen, men när vi väl kommer dit blåser det byig vin 10-12 m/s och det känns inte så lockande att förtöja där. Vi går i stället vidare till Lilla Skratten för lunchankring innan vi går vidare hem till bryggan. Vi skjutsar Gugge till tåget och städar sen upp i båten, kanske var det sista seglatsen för året?

 

1-4 sep
Vi torkar, viker och stuvar segel och städar och tömmer båten på det mesta, sen är det dags för upptagning och konservering av motorn. Utan att spilla glykol på marken!