LOGGBOK 1977

26 mars
Islossning på Trälhavet.

7 april
Mastar mesanen i snöväder.

16 april
Premiärtur tll Svartsö med Hasse och Maria Nihlen. Drivis i Svartsöfladen där vi förtöjer nedanför Hasses och Marias trävilla. Nollgradigt ute och bara +2 i vattnet, men vi har varmt ombord, +22 grader med wallasvärmaren och GeHå-pannan på halv effekt.

17 april
Snöfall när vi vaknar och kulingvarning på radion, men vi ligger fint i lä bakom vårt höga berg. Promenad till Svartsö by, på sina ställen ligger snön fortfarande decimeterdjup.
När vi kastar loss för hemfärd bryter solen fram, men vinden ökar hela tiden och på Trälhavet får vi några häftiga byar över oss.

30 april
Eva och Gunilla flyger från Bromma till Umeå och bilar sen till Hemavan för skidsemester. Hemma i Österskär är det varmt och soligt när pappa och Maria går med Nirvana mot Ingmarsö. Vi bunkrar vid Örsö handel och går över Träsköfjärden och genom Djupfladen till Lilla Kastet.
Varmt, nästan svettigt i solen när jag förtöjt så det blir årets första dopp, 9,5 grader i vattnet, men 15 grader i skuggan och kanske 20 grader i solen. Vi passar på att äta blodpudding till lunch när vi är ensamma, Maria och pappa. Strax efteråt anländer Pajazzo (Nordstrands), Baccara (Bergströms) och sedan Sabotör Classe och Ingrids nya Omega 71. Välkomstdrinkar och kaffe, till middag bjuder sen Synne på gryta. Maria somnar innan korvgrillningen på berget.

1 maj
Regn på natten, men när vi vaknar skiner solen från klarblå himmel. Vattnet ligger spegelblankt och vi får en ofattbart fin dag. Ungarna ror i jollarna som man ska i Lilla Kastet. Vid 11-tiden lägger seglargänget loss, Maria och jag ligger kvar, helt ensamma i Lilla Kastet. Köttbullar till lunch innan vi går hemåt över Träsköfjärden och runt Grinda. Maria (4 år) styr på mina kommandon " STYRBORD - BABORD- RÄTT SÅ" men blir trött och somnar i sin koj när vi går över Saxarfjärden.

6 maj
Värmebölja redan i början av maj, +27 grader i skuggan!! Jobbar i enbart kortbyxor när jag ansluter fjärrkompassen och gör en liten provtur för att se att allt fungerar.

18 maj
Till Byviken på Gällnö. Högtrycksväder och soligt, mnen kallt i den nordliga vinden.

19 maj
Vi seglar över Kanholmsfjärden till Dyviken på Storö därvi äter lunch. Vi kryssar upp mot Möja, vinden är nordlig 8 m/s, vi gör 5 knop men har stor avdrift och tar dålig höjd. Uppe vid möja upptäcker vi en reva i genuan och tar ner seglen och går för motor upp till Djupfladen där Lady Bakela och Vivita (Lindes) väntar.

20 maj
Utmaningen two-of- a kindgår på Gälnan. På kvällen ligger vi vid Jolpan igen.

21 maj
Vi hittar en skön ankarplats vid Träskö-Storö, soligt och varmt så länge man ligger i lä. Eva solar, Maria sover, Gunilla vill inte gå runt ön med pappa. På kvällen lägger vi oss vid Lingonskär, söder om Lånnön.

22 maj
Regnskurar och hagel, hemfärd.

27 maj
Vi går upp till Ljusterö och Marumsviken till morfar Gösta och mormor Ruth som hyr en liten sommarstuga där. Nirvana ligger på svaj och vi tillbringar kvällen tillsammans.

28 maj
Vi går norr om Ljusterö och ned till Ingmarsö för att inänta Triple och Janni.

4-5 juni
Vi seglar 24-timmars med Triple.

10 juni
Vi lämnar Österskär på eftermiddagen för att gå till Stora Nassa med Hans och Synnöve. Natthamn vid fladen i Lånnaön.

11 juni
Ut genom det smala faret söderut. Baccara går på ett av grunden. Vi seglar upp förbi Möja, Baccara seglar i cirklar runt oss ... Lunchhamnen vid Kålö blir natthamn och vi beslutat avstå från Stora Nassa denna gång. På kvällen seglar Bakela, Dynan, Jessami förbi utan att se oss.
Vi upptäcker att det växer godis på ön och Jörgen och Maria går på godisjakt.

12 juni
På morgonen dyker Björn upp och det visar sig att hela gänget som seglade förbi dagen innan ligger på andra sidan Kålö. Vi beslutar att ses och äta lunch vid Bockholmen. Eva seglar med Baccara hem.

17 juni
Kort tur till Vaxholmoch middag på Strand. På kvällen övernattar vi vid bojen.

23 juni
Med Baccara till sundet mellan Örsö och Storö.

24 juni
Lunchhamn vid Djurö och sen ner till Runö till Irene och Roffe Albelins sommarstuga med Bergströms och Nordstrands.

25 juni
Nirvana, Baccara och Pajazzo med besättningar går ner till Hallskär.

26 juni
Det ärslut på det fina vädret och något dimmigt. Baccara går ändå vidare och har Arkösund som slutmål. Nirvana och Pajazzo går till Bullerö, naturstig och sen omförtöjning till Bodkobben då sydvinden ökar. På kvällen går vi in till Nämdö och träffar Mona och Björn.

27 juni
Hemfärd

2 juli
Vi har planerat semestersegling till Västervik med familjerna Magnusson och Nilsson. Vi packar hela dagen och lämnar bryggan vid 5-tiden på eftermiddagen och går för motor till Ramsmorasundet där Lady Bakela och Dynan väntar. Dynan heter så därför att Gunilla hjälpt till att finansiera båten genom att sy båtdynor.
Välomstdrink, grillning på berget och kaffe ombord på Bakela inleder semestern. Kulingvarning, men knappast någon vind alls.

3 juli
Över Rödkobbsfjärden till Lökholmarna vid Sandhamn. Fullt med båtar men vi lyckas få in våra tre båtar i bredd. Lite senare anländer familjen Hugosson och förtöjer akter om oss.

4 - 5 juli
Start i Scandicap Race, målgång efter 29 tim 4 min. Håkan vinner den interna tippningstävlingen med 29 tim 30 min.

6 juli
Vi väntar reservdelar för att täta bränslepumpen men missar förmodligen leveransen med Nordan då vi trodde grejerna skulle komma med Vaxholm. Vi går till Vildgrytan över natten.

7 juli
Förflyttning till Eknö som ger lä för nordlig vind. Vi proviantera sen i Sandhamn och Uffe lagar bränslepumpen utan reservdelar. Tur att vi har ett proffs med oss på seglatsen.

8 juli
Frisk nordostlig vind så vi hissar fullt segelställ. Det visar sig vara för mycket och vi bärgar mesanseglet. Utanför Stavsnäs tappar vi jollen som fyllts med vatten genom centerbordstrumman. Vi bärgar jollen och stuvar den på fördäck.

Vi får slör och läns över Nämdöfjärden och Jungfrufjärden. På Mysingen får vi en slänggipp och böjer bommen något. Vinden är byig och Nirvana känns jobbig, så vi tar ner genuan och går för enbart storen. Vi går in vid Yttre Gården och går för motor mot Dragets kanal. Strax före kanalen hittar Björn ett fint hak och vi förtöjer för natten. 42 nm på 7 tim gör 6 knop i snitt.

9 juli
Genom Dragets kanal och Herrhamraleden, svag vind så vi går för motor mot Asenskallen och sedan mot Lacka. Vi förtöjer vid Fågelskär som visar sig vara en ö där det växer karameller så barnen ger sig iväg på skattjakt.

10 juli
Genom Sävsundet, Stendörren och mot Oxelösund där vi förtöjer vid Skeppsö längst ut mot havet.

11 juli
Vinden vrider och är tvärs på morgonen. Vi flyttar till ett mera skyddat läge före frukost. Till Oxelösund för att proviantera och sedan mot Lindöja i svaga vindar. Vi förtöjer mot en holme och kan iakta hur en mus som har bo mitt framför båtarna flyttar sina ungar, en efter en när vi anländer. På förnatten vindvridning och förflyttning till Långholmen.

12-13 juli.

Marö Kupa. Åsa, 5 år, får en huggorm runt stöveln när hon går i land tillsammans med Uffe, men klarar sig med blotta förskräckelsen.
Vi går för motor genom en trång skärgård innan vi når farleden och kan hissa segel. Vid Lindholmen stannar vi för lunch. En närgången bagge gör oss sällskap på vår skogspromenad, som vi får avbryta när han stångat omkull Maria.

Vi går förbi Olsön därvi hittar igen den kiosk vid farleden som vi besökt 5 år tidigare. Vi går in vid Jungfuskär och hittar Bakela och Dynan i ett skyddat läge för den front med sydostlig kuling som väntas. Dessutom förväntas ett snabbt omslag till nordostlig kuling. Vi förbereder oss för en snabb förflyttning till motsatta stranden när vindkantringen kommer. Den kommer snabbare än någon kunnat ana, det blåser och regnar kraftigt och det utbryter bett lätt kaos bland båtarna, men vi är snabbt iväg och förtöjer på andra sidan. En skeppare är så chockad när han väl kommer loss att han inte vågar gå in till lästranden. Vi ror ut med tampar och hjälper honom in till land. Sen ror vi över och hämtar några tampar vi blev tvungna lämna i brådskan och lägger också ut dubbla ankare. Kaffe och whisky ombord på Nirvana sitter fint när allt är under kontroll.

14 juli
Sover länge på förmiddagen. Gunilla och Maria plockar blåbär och bjuder pappa på smakportion.Vi går mot sen mot Västervik. Utanför kusten går sjön grov efter gårdagens kuling, så vi går den inre leden och ginar innanför Björkö till Gränsö kanal, som vi klarar med en mindre grundkänning.

Fullt med båtar i Västerviks hamn, men vi får en plats då en annan båt lämnar. Bakela och Dynan förtöjer akter om oss.

15 juli
Kerstin och Anna åker hem till Österskär då Anna ska på skridskoläger.

16 juli
Till Spårö. Maria har bestämt att hon ska sluta med napp och kastar den sista nappen i sjön.

17 juli
Spårö, tvätt och inre tjänst. Maria börjar bli blå under ögonen efter den bula hon fått i pannan när hon ramlade i trappan. På kvällen hämtar vi Kerstin i Västervik och firar Ulfs och Gunillas bröllopsdag med crepes och champagne.

18 juli
Farväl till Dynan och Bakela som styr mot Oxelösund och biltur tll Kolmårdens djurpark. Vi går mot Kråkelund och vår specialhamn vid Bottleholmen, där det visar sig att hela kryssarklubbens eskader förtöjt. Vi hittar ett litet hak på Lilla Förholmen.

19 juli
Till Byxelkrok. Vi hyr cyklar och Maria får en egen liten cykel. Vi har smörgåsar, läsk och öl med oss när vi letar oss fram på småvägar på vår cykeltur.

20 juli
Vi cyklar till Ölands norra udde och fyren Långe Erik. Vi hittar en badplats, soligt men blåsigt. Vi spelar minigolf och äter glass när vi kommer tillbaks till Byxelkrok. Vi äter lunch på restaurangen och gör sen i ordning båten och går upp mot Kråkelund på fastlandssidan. Vinden är 10 m/s SV och vi lägger oss på en nordlig kurs för att undvika tvärsjöarna och angör sedan Kråkelund på rakt västlig kurs. En extra stor våg kränger ner Nirvana och fyller Wallasvärmaren med vatten genom skorstenen. Vi finner prickarna utanför Kråkelund och kan sen gå upp till Bottleholmen där vi kan ligga ensamma denna gång.

21 juli Gunillas logg!
Idag har vi legat still. Vi har tvättat kläder, speciellt Mia! Mamma, Gugge, Mia plockade blåbär. Mamma provade på att göra en blåbärspaj. Det var mums, mums! Senare grillade vi mpå berget. Fläskkarre, färsk potatis, aromsmör. Fint väder och solnedgång. Just nu ligger Håkan och vräker sig efter måltiden!
SKÖN DAG!/Gunilla

22 juli Gunillas logg!
Vi gick ut för motor, och sedan seglade vi. När vi kom till ett smalt sund senare, blev vi tvungna att gå för motor. Sedan slöseglade vi nästan ända fram till Måsö. Där fick vi en fin plats. Och massor av blåbär. Vi plockade ungefär 2 liter. Senare på kvällen åt vi pizza o spagetti med köttfärssås. Det kom in en Albin 25 och 2 mälar 22:or. Mälar 22:orna var verkligen fina. Vi lyssnar på vädret och sedan ropar vi på Baccara. Slut på "dan"/Gugge

23 juli Gunillas logg!
Vi skulle gå till Händelöp men vi kom inte in för de blåste alldeles för mycket! Så vi gick till Krokö. Däråt vi lunch och solade. Mia o pappa gick på promenad o träffade en jämngammal pojke som hette Daniel. Sedan gick vi till Spårö. Då hörde vi hasse ropa på radion. Vi gick genast upp på berget o spanade för det lät som det vore mycket nära. Men vi såg ingen blå Ballad.
Mayby tomorrow!/Gugge

24 juli Gunillas logg!
Vi går till Västervik. Vi tror att Hasse o Synne ligger där kanske. Det börjar att regna. Anledningen till att vi går till Västervik är att Eva ska åka hem till Österskär med buss. Mia och jag går och tittar om Baccara ligger någon annan stans. Men icke. När vi kommer tillbaka till Nirvana har pappa fått kontakt m B*. (*B=Baccara). Dom kommer om en timme. När dom kommer är allt bra. Vi äter tillsammans o sedan ska Eva åka. Det slutar med att Mia druttar i spat!/Gugge

25 juli Gunillas logg!
Vi var uppe och handlade på morronen. Sedan åt vi fil, smörgås, ägg. Vi var och tankade och fyllde vatten. Vi hissar segel. Och det går fint. Vi lägger oss vid Husholmen. Och vi grillar fläskkotletter. Verkligen gott. Jörgen halkar i, till midjan. Sedan sover barnen./Gugge

26 juli Gunillas logg!
Vi gick för motor. Det var bleke. Mia och Jörgen åker med oss. Vi lägger till vid Häfsö. Det regnar. Och vi äter tillsammans. Kalops. Sedan dricker vi kaffe och spelar kort.

27 juli
Regnet har slutat och vi tar en promenad till toppen på Häfsö innan vi ger oss iväg. Vi går utomskärs så mycket som möjligt. På slören blir vi omseglade av en Fingal med spirad genua. Vår egen genua står bara och fladdrar i lä av storen, så vi prövar att spira på samma sätt och farten ökar från 2-3 knop till 5-6 knop.När vi kommer inomskärs och slipper sjön får vi en behaglig seglats i 5 knop. Till sist mojnar vinden och vi går för motor in i fladen vid Missjö där Hasse och Synne väntar.

28 juli
Härligt väder, Maria, Jörgen och Kattis har en egen badplats med lagom djup. Vi steker pannkakor på berget och bestämmer oss för att ligga kvar så länge som möjligt innan vi går till Arkösund för att hämta Eva. Till sist ger vi oss iväg, Baccara går med spinnaker och seglar snabbt ifrån oss. På kvällen kommer Eva och Maria Jonsson med hela familjen. Maria J ska segla med oss några dagar.

29 juli Gunillas logg
Vi städar och handlar. Sedan åker vi till Gränsö. Sedan åker vi och letar hamn men hittar ingen. Hasse hoppar iland och slår sig. Senare hittar vi en hamn som heter Kallhamn. Vi grillar grillspett. Maria och Gunilla går och lägger sig tidigt.

30 juli
Vi går båtsportleden från Oxelösund upp mot Stendörren. Hasse rundar för nära en prick och smäller på ordentligt. Synne ramlar och slår sig i bröstet, men barnen på fördäck, inklusive Maria, klarar sig bra. Vi tar hamn i fladen vid Marsholmen. Fullt med båtar men vi hittar en egen klippa. Vi går över ön till badstranden där alla barn trivs i det långgrunda vattnet. Maria Jonsson badar med kläderna på och glömmer sin hemlängtan för en stund. Grillfest på berget på kvällen.

31 juli
Mot Trosa. Vi seglar i svag vind förbi Sävsundet innan vi ger upp och startar motorn. Baccara väntar i Gästhamnen när vi kommer fram. Navigationen gick bra trots "hemgjort" sjökort då vi saknade kort till Trosa.

1 aug
Maria Jonsson längtar hem och lämnar oss tillsammans med Eva. Vi går mot Fifång där vi hoppas träffa Ulf Runström med Kaskad. Gunilla ser fram emot att träffa Annika. Men vi får vänta förgäves och badar och bakar i stället. Gunilla gör en deg och vi grillar pinnbröd till maten

2 aug
Vi går till Öja och genom Herrrhamraleden och förbi Nynäshamn upp till Kapellön, där vi klättrar upp till Älvsnabbsmonumentet. När vi kommer tillbaks har 5 båtar trängt in sig bredvid oss så vi flyttar till en egen liten holme där vi förtöjer med visst besvär.

3 aug
Vi går över fjärden till Utö där vi tittar på gruvor, promenerar på Lurgatan och handlar.

Utö är som det är, så vi går till Notholmen i stället. Fin ankarvik och en otrolig växtlighet på land. Vi plockar smultron på strån, Mia och Gunilla har jättekul. På kvällen kommer Belika! Två Maxi, varav den ena med Ulla och Lars kommer i deras sällskap. Jättekul! Kristina bjuder alla barn på pannkakor ombord på Belika. Toppen tycker skepparen på Nirvana som tröttnat lite på matlagning.

4 aug
Dags att hämta Eva igen, men först försöker vi pilka torsk utanför Långbäling med dåligt resultat. Drar av en segelbåt som gått på grundet vid Långbäling.

Dimman kommer hastigt och vi återvänder till Notholmen och går sen till Mörtö dit Eva anländer med Vaxholmsbåten. Vi ligger kvar vid Mörtö över natten.

5 aug
Vi går till Biskopsö, segel hela vägen. Köper aborre och sik av Erik och Emy. Vidare upp mot Sandhamn, där vi startar motorn och går till Harö för att träffa Axel och Birgitta. Vi ligger på svaj och väntar och går in till land när Pajazzo anländer med Sabotör (Classe och Ingrid) i släptåg.

6 aug
För motor till Lånna. Förtöjer med kölen i sanden. Härligt väder och varmt i vattnet. Ungarna badar och lattjar. Axel startar vattenkrig, full cirkus.

7 aug
Fortfarande fint. Eva och Birgitta solbadar och dåsar i värmen när Axel häller en hink vatten över dem. Hämnd utlovas av tjejerna. Vi seglar hemåt på eftermiddagen.

Slut på semestern!

15 aug
Sliptagning på Blynäsvarvet.

18 aug
Sjösättning igen. Firar födelsedagen med att skrapa rost på pollarna. Fick en kikare av Eva!

September
Scandicap Race.

8 okt
Till Lilla Nassa och Sprickopp, Håkan och Hasse ombord. Vi har kulingvarning O-SO 15 m/s, Landsort rapportera O 11 m/s, Husarö OSO 7 m/s, Svenska Högarna O 10 m/s. Vi avnjuter kassler, potatismos och bearnaisesås till middag. Vinden är nu 14 m/s, men vi ligger väl, Nirvana gungar för vinden, men vi sover gott hela natten.

9 okt
Efter lunch hissar vi segel och går för halvvind hemåt och över Träsköfjärden till Karklöfaret, där vi får starta motorn då vinden avtagit alltmer. Vi går hemåt i disigt och fuktigt höstväder. Vi förtöjer vid bryggan och släpar hem packning och segel för torkning.

29 oktober
Vi lämnar Tunaviken i strålande sol, vid Villaföreningens brygga jobbar man med att ta upp Y-bommarna för vintern. Vi går över Trälhavet i 10 m/s, men vi går med vinden in från aktern och kan njuta av värmen. En riktig brittsommardag, vädret är väl så skönt som många dagar i somras. Vid Vindö Strömmar hittar vi lä vid en liten holme och gör upp en liten eld och grillar korv, potatis och bröd. Vi går sen mot Stavsnäs, mellan Uvö och Nämdö och slutligen mellan Villinge och Gillinge och in i Söderfladen vid Villinge. Vinden avtar och vi förtöjer i blankt vatten vid bryggan just när solen går ner. Vi tillbringar kvällen med Ragnar och Anna-Lisa uppe i huset. Maria är med och förundrar sig över alla prickarna på himlen, är det första gången hon ser stjärnor?

30 oktober
Maria och pappa blir tvungna att väcka mamma och Gunilla som sover i akterruffen med frukost innan vi går iland och tittar på hästar, kor, gäss, hund och katt. Ragnar och Anna-Lisa har vittjat näten på morgonen och vi får en sik och fyra aborrar innan vi ger oss iväg hemåt. Solen tittar fram mellan molnen, det är fortfarande varmt. Vi äter lunch vid SXK brygga i Norrviken på Runmarö. Eva bjuder på kaffe och whisky på akterdäck när vi går vidare över Kanholmsfjärden. Klockan är kvart över fyra och solen går just ned när vi förtöjer i Tunaviken.

23 dec Gunillas logg
Vi ska ut till tomteträdet och titta om det finns några julklappar där. Om tomten lagt dit dom ska vi dricka varm choklad och äta bullar och i morgon ska vi öppna dom.

Gunilla, MARIA, JÖRGEN, CATHY, SYNNE, HÅKAN

30 dec
Hasse och Håkan lämnar Åkers kanal 18.15, några minusgrader och isbrytning mellan Tuna Södra och Gulldraget. Det är kolmörkt när vi går över Trälhavet och Saxarfjärden ner till Grinda och ångbåtsbryggan innanför Hästholmen. Trevlig kväll, varmt och skönt ombord.

31 dec Nyårsafton
Hemfärd i blåst och snöyra.