LOGGBOK 1981

1 jan Nyårsdagen
Med Hans Bergström, Ulf Nilsson och Sture Josefsson till Lökholmen i Sandhamn. Gott om plats när vi letar oss in i mörker och förtöjer vid snöig brygga.

2 jan
Till Björkskär där vi njuter av bastu och bad. På kvällen fest i stugan, ser konstigt ljus på himlen, raket?

3 jan
Kristallklar luft, sikten känns oändlig, öarna hänger i luften. Isen börjar lägga på Björkskärsfjärden. Bryter is på Svartlögafjärden och utan att veta riktigt var vi är kommer vi fram till Husaröleden och får en exakt position. På Trälhavet ligger isen tjock, jobbig isbrytning. Som tur är har någon brutit ränna dagen innan in till Tunaviken och vi kan förtöja uppe i kanalen.

4 jan
Promenerar på Tunaviken, bandymatch pågår där vi dagen innan gått med båt.

2 april
Islossning i Trälhavet

3 april
Pappa och Mia går till Grinda där vi övernattar vid bastubryggan. Tillsynsmannen verkar förvånad över vårt tidiga besök.

4 april
Hem till Österskär igen.

9 maj
Båtupptagning

21 maj
Sjösättning

28 maj - 31 maj
Målfartyg vid TBK 4-dagars segling, Axel är arrangör.

Etapp 1 går till Gränö där alla ungar har kul och sjunger "Fånt ja en körv, så huppar ja i elva".

Etapp 2 går till Ingmarsö.
Etapp 3 går till Lånna.
Etapp 4 är hemseglingen.

5 juni
Till Skratten, ligger på svaj över natten.

6 juni
Träffar Kerstin och Bosse vid Bockholmen och planerar lite inför Vättern Runt som går den 12 juni.

7 juni
Hemsegling

17 juni
Går ensam före till Brännholmen för att se till att vi får bästa platsen till midsommar!

18 juni
Belika anländer. Går till Möja och hämtar upp Eva och Gunilla som kommer med Storskär. Mia är med Anna i Dalarna.

20 juni
Baccara anländer, övriga går.

21 juni
Åter Österskär

2 juli
Semesterstart med besök på Vaxholms hotell tillsammans med Janne och Lena Ubbe, Anders Blomkvist, Ragnar och Mona, Kjell och Peggy. Trevlig kväll!

3 juli
Vi handlar i Vaxholm och går sedan till Gärdsvik på Norra Ljusterö, där vi inväntar bussen från stan som kommer med Gunilla, Mia och Kattis Bergström. Regn på natten!

4 juli
Till Klintsundet så Gunilla kan ringa till Maria Davidsson och säga att hon inte kommer till musikfesten på Blidö! Vädret är dåligt med dmma och lite regn när vi går till Gränö för att möta Baccara. Vi ser Björn Borg förlora Wimbledonfinalen på TV.

5 juli
Passerar Nou, Svenssons och Karlboms på väg upp till Furusund. Vi förtöjer vid SXK boj. Gunilla och Maria ror iland för att kolla förbindelserna med Stockholm och för att köpa glass.

Vi äter lunch innan Gunilla tar Blidösund till stan och vi går norrut efter Baccara. Så småningom tar vi hamn vid Himmelsskär.

6 juli
Baccara går mot Öregrund och Norrland, vi ligger kvar och rycker torsk och går sen ner mot Granhamnsfjärden för att reka lite inför Roslagsloppet. Plötsligt upptäcker vi att jollen är försvunnen och vi går tillbaks för att leta men hittar inte jollen. Vid Tjockö ringer vi Kustbevakningen och får höra att Televerkets båt hittat jollen och bogserat den till Furusund. Vi passar på att handla lite på Tjockö och lägger oss sedan vid Hillö där vi ligger fint medan alla andra trängs i Granhamn.

7 juli
Ner till Gräsköfjärden och en avstickare till Furusund för att hämta jollen. Vi går sen utanför Norröra och Söderöra till Svartlögafjärden. Fint väder med sol när vi förtöjer vid Storskär.

8 juli
Syd Svartlöga är jollen vattenfylld och en åra är borta. Jollen vill inte vara med oss i år. Vi lägger oss på sydspetsen på Rödlöga och promenerar över ön till handelsbod och telefonkiosk.

9 juli
Strålande fint väder! Vi ligger kvar hela dan, pysslar med båten, solar och badar. Jag byter elcentral och kopplar om hela elkablaget.

10 juli
På morgonen går sydosten rakt in i viken, så vi går genom Suezkanalen och hitta lä bakom en holme. Olle Wiik ligger intill och kommer över en stund. Så småningom går vi vidare förbi Kudoxa och Vidinge till Gräddö där vi handlar och väntar på Gunilla som kommer med buss. Natthamn åter i sundet söder om Hillö.

11 juli
Radiokontakt med Bakela som är på väg från Lilla Skratten. Vivita fångar upp vårt samtal och kommer strax efter med Ingemar och Birgitta Ringström i sällskap. Vi inleder vår semester med Kerstin och Björn med att fira i champagne. På kvällen grillar vi älgfile och bjuds på tårta av Vivi för att fira deras 25-åriga bröllopsdag.

12 juli
Till Åland och Rödhamn i fin sydost, vi gör 5,6 knop i snitt för segel men kommer ändå en bra stund efter i Bakela. Står på huvudet ner i jollen när mantåget brister.

13 juli
Till Mariehamn i frisk vind. Vi förtöjer längs gamla träbryggan och lyckas undvika hamnfogden som vill ha alla andra båtar att ligga tvärs bryggan. Närmaste grannen blir sur, men humöret är på topp i våra båtar.

14 juli Gunillas logg
Vi handlar på stan och gör småärenden. Köper nya åror och postar vykort. På eftermiddagen badar vi på hotellet och senare går de äldre på krogen och äter och dricker för 1400 mark. Kommer klampande på båten vid 3-tiden på morgonen.

15 juli
Vi går till en båt- och folktom del av Åland och lägger till på svaj. Det är omöjligt att komma iland. Bakar kaka och spelar Mastermind i det trevliga ösregnet.

16 juli
Vi följer enslinjerna i den smala och slingriga farleden mellan Kumlinge och Enklinge, upp mot Fiskö. Det klarnar upp och vi inväntar Bakela vid Gråskär i fint väder. Vi rundar ovetande en grynna alldeles intill farleden när vi går in till Korsholmen för att ta natthamn. Lars hittar grynnan som saknas helt i sjökortet när han brädseglar.

17 juli
Vi seglar sakta mot Nystad men tvingas starta motorn efter 20 M när vinden avtar och vi har en timmes gångtid kvar. Skapligt väder på kvällen, men ösregn under natten.

18 juli
Promenerar på stan, telefonerar, postar brev och tittar på kyrkan innan vi lättar ankar på eftermiddagen. Frisk vind, 12 m/s, som avtar till 10 m/s. Vinden är stick i stäv och både Nirvana och Bakela går för motor. Vi går nästan på grund när vi letar ankarplats vid Södra Härholm i besvärlig vind. Vi får ge upp och letar oss i stället in till en bättre natthamn vid Jurmo, där vi förtöjer vid branta klippor.

19 juli
Vi passera Lady Bakela och tar några kort när hon kryssar söderut och så småningom kommer ikapp oss vid Torsholm där vi förtöjt invid Aniara (Rotsman) från Österskär.

20 juli
Rätt fint väder, nästan stiltje. Utanför Bänö-ö stannar vi upp och rycker torsk. Håkan får 1, Eva och Mia också varsin, Gunilla drar upp 2 st. Familjen Magnusson kommer också med torsk och på kvällen grillar och festar vi på land. Varmt och skönt hela kvällen.

21 juli
Genom Embarsund till Sommarö, regn och gråväder.

22 juli
Vi lämnar Bakela och går över Ålands hav i ökande NV vind, 14 m/s och grov sjö. Vi går för motor och storsegel. På svenska sidan är vädret disigt och vi siktar inte Söderarm förrän på 2 nm. Vi lägger oss på svaj i viken på Tjockö. Kvällspromenad till kiosken.

23 juli
Soligt och frisk sydväst. Vi seglar Rödlögaleden till Kudoxa där vi startar motorn och går in till Blidösund och träffar Ragnar o Mona på Yxlan. Sen kväll (kl 03).

24 juli
Grått på morgonen men det klarnar upp när vi går in till Ingmarsö för att äta lunch.