Loggbok 1996

24 maj Provsegling till Siaröfortet. Ensam ombord, lugnt och skönt. Vid Siarö kommer Janne Sjödins MYS-båt förbi, troligen är Göran ombord, men han känner inte igen Minoe, det hade Janne gjort.Kollar på fortet och tar en öl i solskenet innan jag seglar hem.

Segling i Tonga

25 mars
Det var ett stort intresse bland våra seglarkamrater för vårt projekt "Söderhavet", men det var både en dyr och lång resa, så till sist var det bara Ragnar, Mona och vi som satte oss på flyget till London, för byte till en Boeing 747/700 med destination Los Angeles och nytt flyg till Honolulu, där vi landar klockan 11 på kvällen. Planet mot Nya Zealand med mellanlandning i Tongatapu går först klockan 4 på morgonen så vi hinner med ett nattligt besök på Waikiki Beach.

26-27 mars
Vi landar på Tongatapu och tar taxi till huvudstaden Nuku´alofa. Vi är trötta efter 36 timmars flygresa med passage över både ekvatorn och datumgränsen och vilar ut på hotellterassen.

28 mars
Vi får en guidad tur med vår taxichaufför Edvard innan det är dags att flyga vidare till vår slutdestination Vava´u och Moorings båtcharter.

Skepparmöte med information om båtarna, anropsrutiner, hamnar mm innan vi tar vår båt, Breaking Wind eller Mana på maorispråk, en Beneteau 38 i besittning. Vi är varma och svettiga och besöker Bounty Bar för att förfriska oss innan det är dags att bunkra båten.

På kvällen lägger vi oss på boj, det är kolsvart omkring oss, vi ser ljusen i land och hör söderhavsmusik från barerna. Det är klibbande varmt men våra "Windscope" hjälper till med att leda ner lite luft i ruffarna.

29 mars
Det är fredag och vår första seglingsdag. Vår besättning består av två kaptener med var sin vilja och två amiraler. Vi gör båten klar och tar dingen in till Moorings där vi beställer dricka och is till vår kyl/frys. Vi handlar bananer, ananas, mango, ägg, gurka mm på grönsaksmarknaden.
Äntligen kan vi kasta loss och lämnar hamnen för segel. Vi får en fin seglats till Nuku-Kapa, ankarplats 8 på vårt specialsjökort.

Mona skriver:
Vi njuter av rev och solvita sandstränder. Snorklar för första gången och känner den där fantastiska viktlösheten när jag svävar i vattenytans spegel. Mitt öga kollar in koraller och fiskar av alla slag. Vilka underliga varelser, platt och tjocka, smala och långa och några med vidunderliga nosspröt. Stim på stim pilade fram nära ytan i väldisciplinerade formationer. Vilken biologisk mångfald. Oh, du människa, visa varsamhet, stör ej och försök förstå ditt ursprung. Inga farliga djur, insekter eller fiskar vare sig i luften, på land eller i vattnet. Så nära paradiset som man kan komma.

Natten kom sen snabbt, förebådad av rosa, nästan oranga skyar på denna mörkdova himmel. Vi njuter av mörkret intensiv syrsesång under Södra Korsets stjärnhimmel.

30 mars
Vi ankrar upp utanför Swallow Cave och tar dingen in i grottan. Svart öppning och branten ovanför massivt klädd av grönska, blommande slingerväxter och på toppen resliga palmer, som elegant vajar i den svaga brisen. Svarta fåglar störtar ned för branten, singlar runt och så upp igen med ett vinddrag.

Droppstensformationerna inni i grottan hade färger av övermäktig skönhet, mossgrönt, livmoderrött, dovgrått och rostgult och allt detta mot ett dunkelblått självlysande vatten. Myriader av svalor gjorde snabba dykningar och rotundor från grottans tak, som släppte ifrån sig svalkande vattendroppar.

Vi lunchankrar på norra delen av Kapa, ankringsplats 7 på sjökortet. Tar dingen till stranden, badar och snorklar.
Eftermiddagssegling mot norra delen av Pangaimotu och väntande fest med andra båtar från Moorings.
Maten dukas fram på bastmattor direkt på marken, råfisk i snäckskal, fisk kokad i cocosmjölk och inlindad i bananblad, musslor, humrar, revbensspjäll. Underhållning med musik och dans, Eva och Mona dansar vilt.

31 mars
Det är Palmsöndag och dags för kyrkobesök. Vi hämtas upp av en lastbil med flak för transport till byn med 500 innevånare och fem olika kyrkosamfund. Vi besöker metodistkyrkan som är nybyggd och en stolthet för medlemmarna. Sångkören har samlats på vägen och bär jättelika palmblad. Sakta sjungande skrider de upp mot kyrkan. Vi tar alla av oss skorna och lyssnar på prästen som predikar både på maoriska och engelska. Alla är uppklädda i sina finaste kläder, ett barn ska döpas och lovsången ljuder mäktig och stark. En stark upplevelse för oss alla.

Hemfärden sker till fots i obarmhärtig värme, vi köper läsk av byborna, tack och lov för det. Tillbaks ombord svalkar vi oss med bad och dryck innan vi lättar ankar och tar oss till vår natthamn på södra Pangaimotu.

1 - 2 april
Vi ligger för ankar och har haft radiokontakt med Moorings som ska fixa vårt trasiga ekolod, utan det får vi inte segla vidare. När det är fixat tar vi oss in till stranden med dingen. En spädgris tillreds i en grop i marken med allehanda frukter och grönsaker, marinerade med cocosmjölk allt täckt av palmblad.

På efterrmiddagen lättar vi ankar för att gå till Kenutu (30). Ragnar och jag har lite olika uppfattning om kursen mellan rev och bojar, men det är ju jag som är kapten.
På Kenutu, som är sista utpost mot de omgivande reven som skyddar hela ögruppen mot öppna havet, finns Berliner Bar som drivs av en tysk kvinna Joanna som på en av sina seglatser kom till Tonga och blev kvar här. Vi promenerar genom djungeln till Kenutus ostsida där havet vräker sig in mot lavastränderna.

Fisk till vår middag! Vi får veta att flickan är irriterad på sitt långa hår, men kungen av Tonga förbjuder all klippning av småflickor.

Joanna och Berliner Bar, vi sitter ute och njuter av fisksoppa, kokbananer, brödfrukt, spenatsallad, stark papajaröra och helstekta stora panerade fiskar och massor av vitt vin.

3 april

Vi lämnar Kenutu i frisk vind och går för motor genom djuprännan mellan alla rev. Vi kan sen sätta segel och får en öppen kryss. Det skyddande revet öppnar sig och vi får känna på havssjön som kommer in genom revöppningen.

Vi ankrar för lunch vid Mouna (41).

Vattnet är slut, isen är slut, maten är slut, vi återvänder till Moorings för att bunkra.

4 april
Vi bunkrar, skriver vykort, besöker Bounty Bar innan vi går mot Naupapu (15) i frisk vind.

5 april
Långfredag, vi njuter av drinkar i skydd av soltak och lakan draperade på lämpliga ställen. En Tongakvinna med femårig son kommer i utriggarkanot och vill sälja bananer och bastarbeten. Vi köper lite i strid med Moorings policy för att undvika att Tonga blir som Västindien. Ragnar fotar med polaroidkameran och pojken blir salig när han får en bild på sig själv! Han trycker bilden mot sittbrist och småsjunger när dom paddlar iväg.

6 april
Tidig start för att passa högvattnet kl 09.06 vid infarten till Hungalagunen. På den här etappen finns inga skyddande rev. Öppen horisont, freaky waves, trång infart med vilda bergssidor och lavablock. Med full koll på ekolodets djupangivelser passerar vi inloppet och kan ankra upp i lä i lagunen. En infödd man som visar sig vara byhövding kommer ut i sin motorbåt. Han heter Vaha´, bär svartmönstrad skjorta och omlottkjol, reslig och stolt. Han vill se oss på kyrkbesök och lunch med tongamat i byn i morgon. Han anvisar oss en trygg ankarplats utanför bybryggan. Vi flyttar oss och ankrar vid byns begravningsplats där tygskynken som hedrar de döda fladdrar i vinden.

I Hungalagunen finns också Cafe Hunga som drivs av en nyzeeländare, Peter, och hans tongakvinna Happy med tre döttrar och två söner. Vi tar dingen och ror in till Cafe Hunga på eftermiddagen. En katt ligger på ett av borden, små grisar springer omkring. Vi beställer öäl och vin.

På kvällen far alla utom Mona iland. Människor påverkade av öl och annat syns lite här och var.

7 april
Påskdagen med extatisk psalmsång från alla kyrkor. Man går i kyrkan kl sex, klockan tio och klockan tre. Vi tar dingen in till bybryggan, uppklädda så gott vi kan. Men var är kyrkan? Vi hittar ett litet plåtskjul med en AGA gasflaska utanför som fungerar som kyrkklocka för Tongan Free Church. Vi går in tillsammans med Vaha och finklädda bybor. Efter gudstjänsten vandrar vi till Vahas hus, sonen har dykt efter hummer som vi bjuds på tillsammans med rå marinerad fisk, kokt havsaborre och tapabladsinslagen fisk i cocosmjölk. Till detta brödfrukt och svalkande citronvatten. Hustrun och barnen sitter inte med till bords. Priset på denna måltid ville Vaha att vi själva skulle bestämma och pengarna skulle gå till det nya kyrkobygget.

På hemväg träffar vi på fler människor som vill bli fotograferade med Ragnars polaroidkamera. Bl a lilla Samson, som vi mött kvällen innan. Alla barn var idag finklädda utom Samson som hade ett annorlunda utseende med sin ljusa hy och var klädd i T-shirt och jeanskjol, pigg, glad och busig 5-åring.
På kvällen kommer Vaha och hans hustru paddlande med motorbåten för att markera att bensinen var slut, har vi möjligen nån bensin ombord? Gåvor utlämnas i utbyte mot bensinen. Vaha lyckas förmeedla att dom saknar klocka, parfym osv. Vi letar fram dessa saker och får snidade talismaner i svart korall i utbyte.

På kvällen middag på Cafe Hunga, mormor är med, mormorsmor finns i byn, 96 år gammal.

8 april

Dags att återvända till Moorings. Happy anropar på VHF och meddelar att flickorna och deras mormor Foiaty gärna seglar med oss till Neiafu och skolan där. Vi gör ett svep förbi Cafe Hunga för avskedsvinkningar. Mamma Happy badar med kläderna på, så gör kvinnorna på Tonga. Mormor är orolig när vi går genom den trånga revpassagen, men lyser upp när vi kommer igenom. Till en början är det ganska gropigt, barnen blir lite sjösjuka, men så småningom kommer vi in i smult vatten och kan lämna av våra passagerare vid bryggan i Neiafu.

9 april

Hemresedag, uppbrottsstämning. Vi shoppar lite souvenirer, kläder och hinner med ett sista besök på Bountys bar innan det är dags för transfer till flygplatsen.

När vi landar på Tongatapu står vår taxidriver Edvard där och väntar på oss. Vi får en tvåtimmars rundtur med Edvard som kunnig guide. Vi swer på Bountys landningsplats 1777, hövdingagravar från 1200-talet, plantager och kyrkogårdar.

På flygplatsen får vi vänta länge på NZ-planet som ska föra oss till Honolulu, sen till LA och Frankfurt och till sist Stockholm där Elsa väntar på Morfar och Mormor!

Skärgårdssegling

1 juni I vintras bestämde Janne Eriksson och Lasse Eriksson att dom ville segla 24-timmars, så jag anmälde Minoe. När det var dags kunde ingen, så jag fick mönstra ny besättning: Göran, Styrbjörn, Johan, Pelle och jag själv. Lunch vid Lilla Skratten före start. Vid Gällnö Port var vi första båt från Älgögrundet. Över Kanan och ut till Almagrundet. Styrbjörn ska värma mat men tyckert stekpannan är för dålig så han kastar den överbord. Ratthaveri och byte till reservrorkult, sjösjuka och illamående gjorde att vi skrinlade planerna på havssegling och vände in mot Möjaleden istället. Kl 22 var det vindstilla. Styrbjörn, Pelle och Göran törnade in och Johan jag seglade/drev sakta framåt och såg fram emot att få sova ut när vi så småningom skulle väcka de övriga. Klockan 03.15 var det dags för kaffe, smörgåsar och vaktombyte. Johan törnade in och jag övervakade Göran och Styrbjörn 1 timme innan jag letade upp kojen. Vinden ökade, det slamrade på däck, vid varje krysslag ramlade Johan ur kojen, det gick inte att sova. Försökte få Styrbjörn att byta till focken, men det var ju kappsegling, så det var stora genuan som gällde (det kostade mig 500:- i reparation efter seglingen!). Total etapp blev något futtiga 97 nm, som jag inte ens rapporterade till SXK.

15 juni Vi tror att det var 15 juni när vi seglade ut för att träffa Hasse och Synne vid Brännholmen. Pga vindkantring ändrades planerna och vi gick in till Träskö Storö. På kvällen kom Göran och Maggan i Benita.

14 juli Dags för semestersegling, dåligt väder med kyla och regn, men vi seglar ändå. Siktar en säl vid Magarna! Ganska fin kväll vid Byviken, men lite blåsigt så vi byter sida och förtöjer vid långgrund strand. Vi hjälper in en Ljungströmriggare, alltid lika fascinerande att se.

15 juli Tidig start, jag väcker Göran kl 06.00. Han är lite sur och det tar en dryg timme innan vi är på väg. Soligt men kyligt när vi går ut på Kanholmsfjärden och sätter kurs på Långholmen.

Förbi Stavsnäs, vid Franska Stenarna bleker det ut och Benita är nästan ikapp. Pinsamt, men sen kommer vind och vi och vi drar ifrån som sig bör. Över Nämdöfjärden och Jungfrufjärden, lunchankring vid Ornö och sedan kurs på Älvsnabben. Det blåser rätt friskt först, men sedan lugnar det sig. Svårt att finna ankarplats, plötsligt dyker Olga Vilhelmina av Alsvik upp. Vi vinkar febrilt och så småningom får vi kontakt. Fest hela natten, Eva, Maggan2, Janne och Tomas är värst och avslutar festen 02.30 när vi andra för länge sedan kollat ankarförtöjningarna.

16 juli Mot Nynäshamn för att tanka vatten. Köper sjökort och nya dynor till sittbrunnen. Färsk strömming och räkor på hamnkrogen innan vi går vidare mot Dragets kanal och Maren. Fin kväll när vi grillar på berget.

17 juli Fortsatt växlande väder, molnigt någon regnskur, soligt men kyligt dessemellan. Vi går ut genom Galthålet, tar genvägen söder om Persö. Vid Sävsundet startar vi motorn och går ner till Ringsö, där vi hittar en fin förtöjning. Tidig kväll!

18 juli Vaknar efter 12 timmars sömn. Eva tar morgondopp (13 grader) som vanligt, men jag avstår, jag badade ju i Maren dagen innan (17 grader). Vi har bestämt oss för en liggdag. Fixar nytt uthal och börjar snickra på sittbrunnsbord till Benita. Regnskurar. Ser en örn!

19 juli Fint väder, vi seglar genom Stendörren. Vid Kittelö glömmer vi ta båtsportleden och får vända vid Örnklubb. Benita hinner nästan ikapp. Vid Lökholmarna är det stiltje och vi ligger och driver ikapp med en Rival 22 ett par timmar. När vi kommer ut på Bråviken står sjöbrisen fint och vi kryssar mot Arkösund. Vi går och hittar fin hamn vid Lundarna. Benita tar ut svängen för mycket och går på grund. Ami ringer och vi kommer överens om att träffas nästa dag i Arkösund.

20 juli Regnskurar och uppehåll om vartannat, torkar tampar, fixar med lazy jacks och förlänger linan till bojhaken (den var för kort i Nynäshamn, liksom Benitas som blev hängande på bojen och tvingade oss till en jollemanöver). På dagen kommer solen fram, vi tar ett glas vin på berget innan vi går för motor till Arkösund. Ami och Anders kommer nästan samtidigt och det blir drinkar och middag tillsammans.

21 juli Tidigt uppe (7.48) för att duscha men duscharna öppnar inte förrän kl 9. Tömmer sopor och fixar en diskett på Norrköpings Seglarklubb åt Eva som vill ta med sig lite datajobb hem. Handlar och äter mjukglass innan det är dags för Eva att ta 10.30-bussen till Norrköping. Vid Lunda kommer jag förbi OE36an S128 Änglalik, då jag tar genvägen närmast land. Jag har toppfocken och han har stora genuan och går aningen fortare. Vid Viboskär och Logen går jag innanför kobbarna och vi är samtidigt uppe vid L Alen där han viker av. Fin slör över Bråviken. Helmer styr det mesta. Vidare till Stendörren och Sävsundet där jag tar ner seglen och letar hamn för motor. Benita kommer bara 15 min efter och hjälper mig in till klippan. Passion (NF S225) med Amy och Anders kommer också och vi får en fin kväll.

22 juli Soligt, hyfsat varmt när vi seglar mot Trätbådan, syd Persö, genom Galthålet där Benita och Passion är en bra bit efter. Läns upp förbi Mälsten, spirad fock, gajad stor och Helmer styr. Jag steker pyttipanna till lunch. Anders hissar spinnaker och är ikapp vid Utö. Jag krånglar mig längs land upp till Järnholmssund och sedan ut till Sadelöga som blir vår natthamn. Bekanta båtar till Anders kommer och snart ligger 10 båtar i viken. Amy och Maggan fixar middag och vi äter i Minoes sittbrunn. Promenad på ön.

23 juli Strålande sol på morgonen. På skärgårdsvädret lovar dom sv vridande till syd och sydost 2-6 m/s och varmare. Jag lagar frukost och skriver loggbok innan det är dags att lägga ut.