LOGGBOK 1997

7 juli
Vi förbereder inför årets semestersegling. Ny kil till förrufen så att Elsa kan ligga där utan att ramla ner på durken. Håkan snickrar och Eva syr fodral sent på kvällen efter att ha handlat på väg hem efter att ha gjort det sista på jobbet. Sen är det ju allt det där med huset, just nu ska trappan runt ”glasrummet” göras färdig (nästan) innan vi seglar iväg.

8 juli
Vi stuvar båten och städar huset, avfärd kl 10.45 senast för att möta Gugge och Elsa som kommer med Vaxholmsbåt till Grinda kl 12.30. Efter 20 min, just efter att vi passerat Ikorn upptäcker Eva när hon packar upp matvarorna att vi glömt det mesta i bakluckan på Volvon. Vi kan ju inte lämna maten, så vi vänder och går in till Alsvik. Uffe och Ulla är nere på varvet och flinar glatt när dom fått klart för sig vad som hänt. Sen snabbt iväg igen, tur att det inte regnar tycker vi med tanke på Gugge och Elsa som vi tror står på Grinda och väntar. Först till norra bryggan, men där är ingen, sen till södra bryggan och just då kommer Vaxholmsbåten, något försenad. Elsa, Gugge och Malin vinkar glatt från bryggan när vi går in och plockar ombord dem med bagage, barnvagn och allt. Sen går vi ”runt hörnet” till bryggan nedanför värdshuset där vi förtöjer. Elsa bekantar sig fort med båten, snubblar några gånger på den höga tröskeln till förruffen innan hon lär sig att lyfta fötterna. Somnar sen i vagnen och morfar drar tålmodigt vagnen när hon vaknar till efter en knapp timme, sen sover hon i dryga två timmar. Vi går ner till badstranden, där vi träffar föräldrar och barn från grannbåten. På kvällen blir det bastu för grabbarna och sen middag ombord innan vi törnar in.

9 juli
Efter en lugn natt ombord men för tidig morgon för Elsa tog morfar och Elsa en promenad innan övriga besättningen vaknat. Malin lärde Elsa spana på killar på en intilliggande segelbåt. Alla tog en promenad till badstranden vid Södra Bryggan där vi skulle ha en skön dag vid stranden. Elsa hade dock ingen bra dag då hon hade sin ”dagissjuka” med variga ögon och allmän hängighet. Det slutade med att vi gick tillbaks till båten. På vägen gjorde Malin o Eva besök på Grinda Värdshus där vi fick en visning av rum etc. Försökte också tigga till oss ett par Alvedon då även Gugge var febrig o hängig. Det lyckades inte men i affären gick det jättebra tack vare de två mycket trevliga killar som drev affären och lyckades få fram tabletter. En helt annan serviceanda som vi inte glömmer. Byte av visitkort för eventuellt kommande affärer. Tidig middag tillsammans med Elsa i sittbrunnen som avlöpte väldigt väl i solnedgången.

10 juli
Efter en lugn natt och frukost inne i båten då det var ganska blåsigt och inte så skönt i sittbrunnen tog morfar sin dagliga morgonpromenad med Elsa. Under tiden gjorde övriga besättningen båten sjöklar. Vi gick med motor till Vaxholm där Elsa, Gugge o Malin mönstrade av. Vid ankomsten till Vaxholm inhandlades pizzor till lunch som intogs ombord. Därefter vinkade morfar o mormor av Elsa, Gugge o Malin vid Storskär. Efter dessa intensiva men mycket roliga dagar ombord fortsatte vi mot Finnhamn och sammanstrålade med Kristina o Karl-Axel där vi hade en sen men mycket trevlig middag tillsammans.

11 juli
Slö segling söderut mot Högskär i Möja Västerfjärd. Celika går först för enbart genua, Minoe går efter för storen. K-A och Kristina navigerar på känn, själva har vi inte tagit fram sjökortet över huvud taget. Plötsligt väjer Celika och börjar segla åt ett annat håll, ska vi gå till Brännholmen? Men det stämmer inte, ett sund med en sten föröver ska inte finnas mot Brännholmen! På med GPSen för en snabb position. Aha, vi har gått fel och är nu på väg mot Högskär! Tyvärr är det upptaget i haket och vi hamnar likafullt på Brännholmen, där vi avundsjukt ser båten på Högskär ligga i kvällsolen medan vi sitter i skuggan.

12 juli
Plötsligt ser vi att båten på Högskär är borta! Full fart, K-A startar motorn, loss med förtöjningarna och Celika sätter kurs på Högskär. Minoe går efter och småningom kommer Benita som startat hemifrån på morgonen. Trevlig samvaro, middag och fest på berget på kvällen!

13 juli Mias loggbok: Jag och Roffe tog Cinderella båten till Bergs brygga på Möja där vi var framme 12.05 där Minoe väntade på oss! Vi åkte ut till Högskär där Jacki och Janne, Kristina, Karl Axel samt Göran och Maggan redan var! Jannes dotter Anna och Whats his name var också med. Senare drog Minoe och Benita vidare till en ny natthamn där vi grillade, drack vin och hade det trevlig

Håkans loggbok: Janne B har problem med bränslefilter och pump. Göran har problem med startmotorn som inte vill gå. Vi demonterar generator och startmotor och kollar att solenoiden verkar OK och att kolen ser bra ut, sen sätter vi tillbaks allt igen, men det funkar inte! Janne B tycker att vi också ska kolla kontaktorn som ska ge ström till startmotorn. Vi tar loss allt igen och öppnar försiktigt höljet till kontaktorn. Det ser inte bra ut! Svart beläggning på kontaktytorna, vi sprayar och skrapar och sätter tillbaks allt igen. Nu går allt som det ska, motorn startar snällt. Janne B har under tiden rensat filter och luftat bränslesystemet och hans motor går igång 30 s efter Benitas. Vi firar med whisky ombord på Benita som nu kan segla vidare utan att avbryta semestern redan första dagen och gå hem.

14 juli
Mias loggbok: Nästa dag seglade vi mot ytterskärgården och Söderarm, trevligt med grillning i solnedgången!

15 juli
Idag tisdag for vi över Ålandshav och det gick med 6 knop cirka hela vägen,mycket smidigt! Allt var mycket lyckat förutom vår första hamn där det var strömmar och vi vart tvingade att byta hamn igen! Nu ligger vi här utanför Mariehamn och det är fortfarande sol som aldrig svikit oss dessa 4 dagar! Super fina dagar med papsen och mamsen, dom lever kvar i minnet länge! Nu ska jag gå upp i solen och läsa min bok som väntar på mig! Ciao Mia

16 juli
Från Stegskär till Mariehamn. Strålande väder, vi bjuder Mia och Mabbe på lunch på Arkipelag innan de mönstrar av och tar Vikingbåten hem. Istället kommer Jane och mönstrar på ombord på Benita. Vi går vidare till Lemströms kanal där vi får vänta 40 min på broöppning innan vi seglar över Lumparn i fin vind. Vi hittar natthamn efter visst besvär strax norr om Långnäs.

17 juli
Vi startar tidig (kl 9!), förhoppningen är att komma till Nådendal på två etapper. Vi går mellan Enklinge och Kumlinge, vidare genom Lappo. Lite mulet från början, men solen bryter fram och vi får en fin segling i ostlig vind som gynnsamt vrider mot sydost. Eva ringer och ordnar bryggplats, bastu och massagetider på badhotellet. Öl, smörgåsar och kaffe förhöjer stämningen ombord. Benita gör en fin segling och när vi kommer fram (Själö) är både Maggan och Göran helnöjda. En regnskur gör att vi får avnjuta civiliserad middag i salongen.

18 juli
Vi sträcker upp mot Iniöfjärden, där vi först får kryss och sedan avtagande vind. Benita startar motorn, medan vi skiftar till genua och får gynnsam vindvridning. Efter någon timme mojnar vinden och vi går för motor genom den trånga farleden mot Nådendal. Soligt och varmt väder när vi förtöjer vid bryggan nedanför badhotellet. Eva ordnar gratis bryggplats och badbiljetter till morgondagen. Vi ”plankar” in och avnjuter bastu, bassäng och jacuzzi på kvällen som vi avslutar på hotellets pizzeria.

19 juli
Högtrycket ligger kvar och ger värme och sol. Vi tar en promenad in till Nådendal och avnjuter en öl på en av restaurangerna vid hamnen. Eftermiddagen ägnas helt åt lerinpackning, massage, bastu, bad och öl. På kvällen återvänder vi till hamnrestaurangen i Nådendal för buffemiddag.

20 juli
Start i lätt vind, vi passerar 15,5 m bron med andan i halsen. Plattläns med saxade segel, till en början seglar vi fint, men så småningom avtar vinden. Vi borde hissa spinnaker men dels är vinden opålitlig och vrider åt alla möjliga håll, dels skyller kapten på lätt illamående och diarre. Är det värmen eller den våldsamma algblomningen som är orsaken? Vi seglar över Airisto-fjärden och styr mot Houtskär. Vinden dör ut helt och vi startar motorn, efter en halvtimme blåser en fin eftermiddagsbris upp, Benita hissar segel bakom oss, men kapten är fortfarande inte på hugget och vi går för motor till kvällshamnen.

21 juli
Vi startar i svag vind, Jane har mönstrat på ombord på Minoe för att hjälpa till med spinnakerseglingen som vi förväntar oss. Efter 10 min för spinnaker dör vinden ut och fjärden ligger helt blank. Vi rundar Berghamn för motor och går ut på Skiftet, inte en krusning, solen skiner från en molnfri himmel och det är bara för varmt! Helmer kommer fram och vi söker skydd i skuggan från storseglet. När vi passerat den trånga och vackra farleden efter Sälsö får vi vind och en fin segling förbi Bänö-ö och genom Embarsund. Vi seglar förbi Degerby och ned till Sommarö, där vi hopar i vattnet så fort vi fått tamparna iland. 23 grader i vattnet.

22 juli
Pust! Värmen och stiltjen håller i sig. Man får ju inte klaga och visst är det skönt, men lite vind kunde vi ju önska oss. Men inte minsta bris när vi passerar Nyhamn och går ut på Ålands hav. Kanske kan vi få en sjöbris på svenska sidan? Vid Söderam är det fortfarande vindstilla och vi får snällt gå för motor ner till Bredskär där Olga Vilhelmina med Tomas, Ulla, Janne och Maggan väntar. Tyvärr inga flundror trots två försök med två 80 m långa flundrenät, enligt Tomas har det aldrig hänt förut. När solen går ner blit det lite svalka och när vi avslutar framåt natten är det riktigt skönt.

23 juli
Hela havet vid Söderarm ligger blankt när vi går ner till Röder. Efter bad i en vik som är fri från alger promenerar vi runt ön ner till byn där vi frågar efter Maria och Micke men dom är inte ute. Vi svettas och dricker vatten allt vi orkar. Göran har påpassligt tagit med både öl och vatten. Ibland smakar öl alldeles extra bra och detta är ett sånt tillfälle. Vi kyler av oss ett med ett bad på vägen hem, vattnet på västra sidan av ön är klart och fint, medans på andra sidan är det fullt av alger. Värsta algblomningen på många år.