Loggbok 1999.

Efter en lång vinter var det dags för rustning inför ännu en säsong. Inga större projekt var planerade, men byte av impeller och montering av nya pinwing-bultar, ny zinkanod på propelleraxeln och byte av en trasig kran för avloppet från diskhon tog ändå sin tid. Ett minne för livet var problemet med att demontera propellern, då jag lånade verktyg av Uffe Nilsson men inte orkade få loss den 24 mm bult som håller drevet på plats. Jag lämnade tillbaks verktygen, lånade häftigare grejer av Thomas hemma på varvet, engagerade Göran och åkte ner till Runö. Göran höll emot, jag tog i allt vad jag orkade och höll på att ramla omkull då bulten satt alldeles lös, Uffe hade varit där och lossat bulten! Ingen hustru, dotter eller måg sågs till under vårrustningen, men Minoe blev ändå klar för sjösättning i tid. Johan dök upp till påmastningen, liksom Göran, alltid trogen.

13 maj
Första premiärturen var en planerad ensamsegling. Just som jag förberedde avfärd ringde Mia och ville komma med. Tänk, det finns hopp ändå! Jag seglade till Furusund, Mia kom med SL-buss från stan och vi seglade ner till Ängsö. Fint väder, kyligt på natten, men en solig morgon och vandring runt en en ö med blommande vitsippor, Adam och Eva, betande får med små lamm. Det blev ytterligare en segling till Ängsö, denna gång med hustrun och förtöjning i Norrviken.

Midsommarsegling planerades tillsammans Kristina, KA, Gittan och Axel. Kristina och KA seglade ut dagen före midsommarafton till Kålö, vi kom bara till Norrviken där vi förtöjde i fin kvällssol. Vi såg en tidig kväll framför oss så att vi skulle vara utvilade till Midsommarafton och firande på Kålö. Men så dyker Janne och Jackie upp tillsammans med Janne och Katja och så småningom också Uffe och Gunilla Nilsson. Tjärnsveds är lite trögbjudna men när Janne och Jackie kommer över till Minoe så kommer också Janne och Katja istället för att törna in. Så småningom drar dom sig tillbaka men Uffe och Gunilla känner som vi att det är synd att sova en så här fin sommarnatt och vi har trevligt tillsammans och pratar om gamla tider tills framåt 2-tiden.

På midsommarafton seglar vi ut från Norrviken, går genom Limpan vid Kårnäsborgen. I Karklöfaret är det som vanligt kryss och eftersom vi inte vill missa lunchen och nubben på Kålö blir det motorgång genom Lådna ut till Möja Västerfjärd där vi kan hissa segel igen. På Kålö ligger som vanligt på midsommar Hugossons, Hyttnäs, Gauert, Lindes, Pekka Karlsson och många andra. Trevligt på bryggan med mat, dryck och sång. Eva och jag hoppar över små grodorna, det får vänta tills Elsa och Joel är med i stället för att som nu vara i LA, vilket förstås är rena dumheterna när dom kan vara hos morfar istället. Vinden är rätt hård kanske 8-10 m/s NO, men Pekka som siktar på Gotland passar på tillfället och sticker iväg. På kvällen lätt regn så nattmaten uteblir och vi törnar in vid 10-tiden.

På midsommardagen klarnar det upp, vinden vrider mot SO så Helga och Hans som också har Gotland som första anhalt på sin segling mot Lettland ångrar sig nog lite att dom inte gjorde som Pekka och stack kvällen innan. Vi seglar tillsammans med Celika mot Träskö Storö. Celika går för enbart genua något fortare än oss som går för bara storen. Båten känns alldeles för död så vi rullar ut toppfocken trots att den fått en reva vid revskothornet vid hård inrullning. Minoe lever upp och livet känns mycket skönare när vi kan släppa något på skoten när vi går över Träsköfjärden. Soligt, varmt och skönt inne på Träskö-Storö fladen. Vi har en trevlig dag och kväll med Kristina och K-A. Visar K-A datorn med navigationsprogram och han blir allvarligt intresserad och ropar på Kristina att hon ska komma och titta. Kristina inser att det här kommer att kosta en del pengar men protesterar inte alltför mycket, hon tycker nog att det bra att KA är engagerad, lojal hustru som hon är. Vi pumpar upp den nya gummijollen för första gången och provror lite i viken, det verkar bra, vi har nog oroat oss lite i onödan för att den skulle vara för stor. Eva kommenterar alla andra jollar och motorer med expertkännedom.

Nästa dag är det lika varmt och skönt när vi vaknar och vi dröjer i det längsta med hemseglingen, Kristina skjuter på schemaläggning och bokbeställningar, hennes rektor är ju ändå sjukskriven! Så småningom måste vi ändå ge oss iväg, Celika seglar före och vi hinner inte ikapp och skyller på jollen som hänger på släp, ytterligare en fördel med jolle! Vi har just lärt oss hur man skickar textmeddelande med GSM-telefonen så när vi styr upp Östra Saxarfjärden skickar vi ett litet meddelande till Celika och tackar för en trevlig helg. Väl hemma förtöjer vi och ordnar båten, pumpar ur och packar jollen innan vi åker och tvångsgästar Göran och Maggan där det serveras hamburgare, mums! Ingen dålig midsommarhelg, den ska vi minnas.

Tis 29/6
Hämtar pengar på posten, provianterar på ICA och hämtar nylagad toppfock hos Gunnar Lindhagen. Lastar livflotte, gummibåt, ny 3hk-motor och stuvar båten. Kl 13 hissar vi på i 6m/s SV. På två timmar är vi vid Kanholmen och efter dryga tre timmar seglar vi ut genom Sandhamn. Ut mot Revenge och sedan kurs på Gotska Sandön.

Solen går ner i havet men det blir aldrig mörkt. Fram på natten vrider vinden mot syd, kursen bär mot Kopparstenarna och vi blir tvungna göra ett slag. Solen går upp och kl 05 ankrar vi upp på nordsidan av Sandön efter 16h och 105 M (6,6 knop i snitt).

Det ser ut att bli en fin dag, men vi är trötta och törnar in. Göran sover efter 3,2 s, själv ligger jag och vrider mig i 10s innan jag somnar uttröttad.

Ons 30/6
Pumpar upp jollen, Göran undersöker ön medan jag är ankarvakt. Sedan är det min tur att ro iland och ta ett morgondopp. Vi diskuterar om ska segla vidare till Fårö men bestämmer oss för att njuta av tillvaron, god mat och medhavd dryck och stanna kvar till nästa dag. Vi har drivit lite grann så vi monterar stockankaret och ankrar om lite närmare land på 4,5 m djup.

Tor 1/7
Vaknar kl 7 och efter frukost lättar vi ankar kl 8 i en SV bris som tar oss runt norra udden.Efter en dryg timme mojnar vinden! Vi har avverkat 14 M av 36 till Lauterhorn, vad göra? 4 tim motorgång senare förtöjer vi i fiskehamnen vid Lauterhorn!

På kvällen kommer Ninja, Jörgen och Marvin. Vi grillar och smakar gotländsk mumma(?), inte så dumt.

Fre 2/7
Kl 8 lämnar vi Lauter i svag vind och hoppas på bättre vind ute till havs, men tvärtom så mojnar vinden. Vi testar Helmer och fast han inte mår riktigt bra så fungerar det på N-S kurser lyckligtvis. Efter 10h är det ca 10M kvar till Huvudskär när vi äntligen får lite vind. GPS-dator-Seaclear navigationsprogram ger en fantastisk precision vid angöringen. Förmodligen hade vi klarat det i mörker också (fast jag skulle inte våga försöka). Förtöjer nedanför fyren, men flyttar sedan ut på SXK-boj.

Lör 3/7
Byter till toppfocken medan vi ligger vid boj, hissar storen och rullar ut focken, 6,5 knop direkt när vi drar ut från hamnfladen och seglar norrut mot Guns livs. Vinden avtar från 11-12 m/s till måttliga 6-8 m/s. Povianterar, köper ny gasol och styr sedan mot Bullerö.Vinden är SV men vi hoppas kunna ligga vid Bodskär. Det visar sig att det inte finns plats där, så styr upp över Gråskärsfjärden. Seaclear hjälper oss hitta in till Vindalsö. Provar motorn till gummijollen, det verkar fungera bra, men hur f-n gör man när man ska tippa upp motorn?

Sön 4/7
Soligt, varmt, vindstilla. Vi går sakta för motor genom Sandhamn och kollar båtarna som ska starta i Gotland Runt. Vi provar gårdagens justering av kopplingarna i Helmer och se, det fungerar! Nu blir jag tvungen betala Axel och Hasse 2 ggr det jag fick av Bengt Kallin för min gamla autopilot, dvs 3000:-. Går genom Bockösund, hissar segel och går upp öster om Lökaö.
Möter Olga Vilhelmina och går tillsammans till Kålö. Vi eldar upp bastun, Thomas bjuder på en whisky och sedan på en till och sedan … Bastu, bad och öl, sen ropar Ulla och vi äter tillsammans ombord på Olga Vilhelmina innan dom måste styra hem och ta hand om Ragnar (hunden).

När vi går iland på bryggan, ropar man från en Omega 36:a som just kommit, vi går ombord, det är Christer Ericsson med kompisar. Öl, whisky, gustavskorv och livet känns skönt.

Vi törnar in så småningom, några av ungdomarna bastar och badar hela natten och är inte lika fräscha som vi på morgonen. Christer lever dock upp till sitt ansvar som skeppare och delägare (tillsammans med Fritz Enos) på Medea.

Mån 5/7
Sol, svag vind när vi går upp förbi Angödrommen och styr ut mot Rödlöga Storskär. Förtöjer vid Hundskär.